Leerafdeling groeit door naar leergemeenschap in Zorgcentrum Clara Feyoena Heem

Array

Van zorgen voor naar zorgen mèt de bewoners. Dat is wat de Saxenburgh Groep, Alfa-college en Hogeschool Windesheim voor ogen hebben. Begin september is een groep studenten van deze onderwijsorganisaties in Hardenberg gestart als leerafdeling op een psychogeriatrische verpleegafdeling in Zorgcentrum Clara Feyoena Heem, onderdeel van de Saxenburgh Groep. Samen met zorgteam, ondersteunende diensten, vrijwilligers en familie zullen zij in een jaar tijd doorgroeien naar een leergemeenschap.

De startbijeenkomst was op dinsdag 17 oktober.

Betrokkenen van de Saxenburgh Groep en de opleidingsinstituten gingen in gesprek over hoe zij zich kunnen ontwikkelen naar een leefgemeenschap. Partijen zien voor iedereen een win-winsituatie voor zich. En de studenten? “Het is even zoeken, maar fijn om van elkaar te kunnen leren. Er is meer tijd voor de bewoners”, aldus Margot Tromp, student hbo-v van Windesheim. Ook Chantal Jurries, student verpleegkundige van het Alfa-college moest even wennen, maar vindt meer zelfstandigheid heel leuk. “Het is een boeiende leeromgeving.”

Les op locatie

Jan Henk Post, docent aan het Alfa-college in Hardenberg: “Wij willen onze studenten zoveel mogelijk opleiden in de praktijk, de opleiding zo dicht mogelijk bij de werkvloer brengen. Zo gaat een docent wekelijks naar Clara Feyoena Heem om onze studenten daar les te geven. De ontwikkeling naar een leergemeenschap betekent dat niet alleen studenten van de zorgopleiding, maar ook van bijvoorbeeld groene sector, uiterlijke verzorging, sport en bewegen, maatschappelijke zorg en pedagogisch werk, of zij-instromers hun stage verbinden aan de leergemeenschap.”

Zorgconcept

“Deze ontwikkeling past precies binnen ons Zorgconcept voor mensen met een beschadigd brein”, vertelt wijkmanager Alice Spoor. “Wij streven voor onze bewoners een thuissituatie na in een kleinschalige woongemeenschap. De studenten zullen samen met bewoners, familie, vrijwilligers en medewerkers deel uitmaken van die gemeenschap, de dagelijkse dingen zoals koken of werken in de tuin samen doen mèt de bewoners, in plaats van vóór hen. Ze leren hoe ze de afdeling draaiende moeten houden en krijgen steeds meer verantwoordelijkheden. Het mooie is, dat de studenten boventallig zijn ingepland. Dat betekent extra handen, dus meer tijd en aandacht voor onze bewoners. Met de leerafdeling hopen we ook de stagiairs aan ons te binden en straks als zorgprofessionals terug te zien.”

Bron: Saxenburgh Groep

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen