Afhaalpunten pakketpost misbruikt door tabaksbranche

Array

Steeds meer mensen kopen producten via internet die zij vervolgens op een pakket-afhaalpunt ophalen. Deze afhaalpunten bevinden zich veelal in tabakszaken en bij tabaksbalies van supermarkten. Hierdoor worden niet-rokers, ex-rokers en kinderen geconfronteerd met een muur vol tabakswaren.

Toeval? Nee, zo blijkt uit ons onderzoek. In 2011 adviseerde de tabakswinkeliersvereniging NSO haar leden een pakket-afhaalpunt erbij te gaan doen. In het vakblad Tabak2day van juni 2015 deed NSO-directeur en tabakslobbyist Janwillem Burgering nog eens een oproep aan tabakswinkels om een afhaalpunt te worden.  Verder  worden ondernemers die een post-en pakketpunt (en financiële dienstverlening) in hun winkel hebben, zoals tabakswinkels en supermarkten, vertegenwoordigd door de VVP, de vereniging van postale en bancaire retailers, die nauw gelieerd is aan de tabaksbranche. De tabaksbranche zit dus diep in de pakketpost. Hier leest u hier meer over.

Opvallend is dat tabakswinkels weinig verdienen op deze service,  per pakket zeven-en-een-halve eurocent nettowinst. En de gemiddelde extra omzet per klant die een pakje brengt of haalt, is 38 eurocent. Waarom halen ze al die sores op hun nek voor die paar centen?  Er kan geen andere reden zijn dan dat de pakketpost een lokmiddel is om (tabaks)klanten te werven dan wel te behouden.

Uitstalverbod tabakswaren

Bij alle verkooppunten, zoals supermarkten en tankstations moeten in de toekomst alle rookwaren uit het zicht zijn, de zogenoemde display ban. De maatregel moet jongeren beschermen tegen de verleiding om te gaan roken maar is ook belangrijk voor mensen die al met roken zijn gestopt, of willen stoppen. De uitzondering op de regel zijn de tabaksspeciaalzaken omdat het daar niet doenlijk werd geacht de tabakswaren af te dekken.

Longarts Wanda de Kanter vindt “Als tabakswinkels, waar de sigaretten dus niet hoeven te worden afgedekt, een afhaalpunt willen zijn, moeten ook daar, net als supermarkten in de toekomst, tabakswaren worden afgedekt. Zo voorkom je dat niet-rokers, ex-rokers en kinderen die pakketjes ophalen, op een muur van tabak stoten en in de verleiding worden gebracht om te gaan roken”.

TabakNee – over de tabaksindustrie & haar kompanen is een onderzoeksjournalistieke website over de activiteiten en de machtige lobby van de tabaksindustrie in Nederland. Zij is geboren uit verontwaardiging over wat de tabaksindustrie aanricht onder de Nederlandse bevolking. De overheid en politiek doen veel te weinig om de bevolking te beschermen tegen de tabaksindustrie. TabakNee zet de feiten op een rij. De website is een uitgave van Stichting Rookpreventie Jeugd.

Bron: Stichting Rookpreventie Jeugd

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen