Prijsvoordeel doorslaggevend bij online aankoop zelfzorggeneesmiddelen

Array

81% van de consumenten noemt prijsvoordelen als de belangrijkste reden om zelfzorggeneesmiddelen online te kopen in plaats van bij een lokale winkel. Bijna de helft vindt het belangrijk om niet gebonden te zijn aan openingstijden; 31 procent koopt simpelweg online omdat het “gemakkelijker” is. Dit zijn resultaten uit het onderzoek “Zelfzorgaankoopgedrag via het online verkoopkanaal”* dat werd uitgevoerd Simon-Kucher & Partners.

“Het onderzoek is uitgevoerd in Duitsland, aangezien de online zelfzorgmarkt daar voorop loopt,” aldus Christian Rebholz, expert op het gebied van consumentengezondheidszorg. “De resultaten verschaffen waardevolle inzichten voor landen met markten waar momenteel alleen een klein gedeelte van de verkoop voortkomt uit de online zelfzorgverkoop of waar nog geen online verkoop plaatsvindt.”

Persoonlijk advies wordt online gemist

De studie laat ook zien wat consumenten ontmoedigt om zelfzorgproducten online te kopen. 44 procent van de online kopers mist bijvoorbeeld het persoonlijke advies dat zou worden ontvangen in een winkel. Bezorgtijden en bezorgingvoorwaarden zijn een andere barrière: 57 procent van de respondenten zou tevredener zijn als de winkels het minimumaankoopbedrag zouden afschaffen; 38 procent ziet de bezorgkosten als een duidelijk obstakel. Snellere bezorging en flexibele bezorgtijden vormen een ander gebied waarin eindgebruikers ruimte zien voor verbetering.
“Prijs blijft het belangrijkste criterium voor consumenten en beïnvloedt hun beslissing om online of in fysieke winkels te kopen sterk. Maar aangezien er in toenemende mate wordt gedigitaliseerd en er een sterke groei in de online handel plaatsvindt, bestaat er meer transparantie over de prijs. Online apotheken en algemene online aanbieders van zelfzorgproducten zouden zich meer moeten richten op comfort- en gemaksaspecten, omdat de impact hiervan op het consumentenaankoopgedrag steeds belangrijker wordt,” zegt Rebholz.

Ingezoomd: het gehele klanttraject

In het bijzonder vertrouwen respondenten die onderdeel zijn van de “30 jaar en jonger” focusgroep sterk op mond-op-mondaanbevelingen.
Merkbeleving is een andere bepalende factor aangaande de aankoop van een product in de zelfzorgsector: de onderzoeksresultaten laten zien dat klanten vertrouwen op bekende en gevestigde namen van pijnstillers en verkoudheidsmiddelen dat men het gemakkelijker vindt deze producten online te kopen. “Over het algemeen is het binnen de verkoop van zelfzorgproducten noodzakelijk om klanten de meest duidelijke en eenvoudige toegang te geven tot de aankoopomgeving, met daarbij de mogelijkheid om automatisch opnieuw dezelfde producten te bestellen in dezelfde omgeving,” licht dr. Clemens Oberhammer toe, partner bij Simon-Kucher & Partners.

Consumentengezondheidszorgproducten

Om deze reden moeten aanbieders van consumentengezondheidszorgproducten consumenten bij alle verschillende stadia van het klanttraject meenemen – oftewel bewustwording creëren, merkvertrouwen versterken, focusgroepen afbakenen, meer kennis van de klantwensen en -vereisten, etc. Oberhammer voegt toe “Hier kan men alleen in slagen door duidelijke online en offline strategieën te definiëren aangaande het portfolio, de klantsegmentatie, de verkoopkanalen en de prijsstelling en door deze componenten vervolgens op elkaar af te stemmen.”
*Over het onderzoek: Het onderzoek “OTC buying behavior in the online channel” (Zelfzorgaankoopgedrag via het online verkoopkanaal) werd eind 2017 uitgevoerd door Simon-Kucher & Partners. Van meer dan 1000 eindgebruikers in Duitsland werd het online aankoopgedrag van zelfzorgmedicijnen (over-the-counter/OTC) in kaart gebracht.
Bron: Simon-Kucher & Partners, Strategy & Marketing Consultants
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen