Voedselveiligheid verder versterken urgent voor volksgezondheid

Array

De Commissie Sorgdrager heeft een grondige analyse gemaakt van de wijze waarop de fipronilcrisis is afgehandeld en spreekt alle relevante actoren –het bedrijfsleven, de toezichthouders en departementen– aan op hun functioneren. Het beeld dat het rapport schetst is niet fraai. De pluimveehouders die nog steeds met de gevolgen van de crisis kampen, voelen het als geen ander.  De aanbevelingen om de voedselveiligheid verder te versterken worden opgevolgd. Dat schrijven de ministers Bruno Bruins en Carola Schouten vandaag aan de Tweede Kamer.

Goed functionerend systeem van wetgeving en toezicht essentieel

Volgens de ministers is voedsel in Nederland in het algemeen veilig, zoals ook beschreven in de Staat van de Voedselveiligheid die periodiek verschijnt. Iedereen moet daar ook van uit kunnen gaan. Een goed functionerend systeem van wetgeving en toezicht op de voedselveiligheid is daarbij van essentieel belang. Zoals in wetgeving vastgelegd is in de eerste plaats het bedrijfsleven verantwoordelijk voor het voortbrengen van veilige producten. De overheid ziet hier op toe.

De fipronilcrisis heeft zwakheden in dit systeem zichtbaar gemaakt. De Commissie geeft aan dat de waarborgen voor voedselveiligheid ontoereikend zijn en acht verbeteringen dringend nodig. De ministers zijn de Commissie erkentelijk voor de aanbevelingen, beseffen de urgentie en nemen de uitvoering voortvarend ter hand.

Private toezicht

De Commissie constateert dat het startpunt voor verbetering ligt bij besef van bedrijven van het belang voor voedselveiligheid van het eigen handelen. De Commissie concludeert dat de private kwaliteitssystemen onvoldoende waarborg bieden. Zij ziet de recente adviezen van de Werkgroep Versterking Zelfregulering Eierketen als een goede stap vooruit. De ministers maken hierover afspraken met de eiersector en bespreken daarbij ook ondermeer de hiaten in kennis over voedselveiligheid in de sector. Ook maken  ze afspraken over het advies van de Commissie aan de eiersector om meer aandacht te besteden aan de bestrijding van voedselfraude. Dit door meer gerichte controle hierop en een meldplicht bij vermoedens van fraude of misleiding.

Publieke toezicht

De Commissie stelt dat het toezicht op de eiersector complex en gelaagd is en zien geen goede gronden voor toezicht door een Nationale Controle Autoriteit Eieren (NCAE). De ministers volgen het advies op van de Commissie voor integratie van het publieke toezicht op de eiersector bij de NVWA. Zij wijzen op het belang van een sterke autoriteit, die efficiënt en effectief toezicht kan houden en zo nodig stevig ingrijpt.

Met de Commissie zijn de ministers van mening dat bij de NVWA voedselveiligheid een herkenbare plek moet krijgen. In Europees verband wordt gesproken over de aanstelling van een Chief Food Safety Officer (CFSO). Wij willen hier niet mee wachten en gaan van start met   aanstellen van een Chief Food Safety Officer waarmee   voedselveiligheid duidelijk binnen de NVWA wordt gepositioneerd. Deze functionaris krijgt binnen de NVWA doorzettingsmacht  en zal, samen met zijn ondersteuning, een verbindende rol spelen richting departementen, autoriteiten andere lidstaten en de Europese Commissie.

Andere aanbevelingen van de Commissie op het gebied van de NVWA zullen worden uitgevoerd als onderdeel van het lopende verbeterprogramma NVWA 2020. De ministers zullen nadrukkelijk sturen op de aanbevelingen van de Commissie.

Politiek en bestuur

De ministers zijn het eens met de Commissie dat zij meer regie moeten nemen op het gebied van voedselveiligheid, bijvoorbeeld om te zorgen dat het bedrijfsleven de zelfregulering versterkt.
De samenleving moet er op kunnen rekenen dat de overheid eenduidig en adequaat opereert. De gekozen organisatie binnen en rolverdeling tussen de departementen mag dit niet in de weg staan. Vanuit dit uitgangspunt zullen de beide bewindspersonen de rolverdeling analyseren en waar nodig aanscherpen, aanpassen en verduidelijken.

Daarbij wordt ook betrokken de opvatting van de Commissie dat de NVWA teveel beleidsmatige taken opgedragen zou krijgen. Op basis van de analyse komen de ministers met verbetervoorstellen betreffende rollen en verantwoordelijkheden van de departementen en de NVWA.

Commissievoorzitter Winnie Sorgdrager: “Economische en financiële belangen mogen nooit voorrang krijgen op het belang van voedselveiligheid. Voedselveiligheid moet, zowel bij de bedrijven in de eierketen, als bij de NVWA en de betrokken ministeries, prioriteit krijgen. De eiersector worstelde al jaren met het probleem van bloedluis. Ineens was er een wondermiddel. Er hadden toen bij de sector zelf alarmbellen moeten gaan rinkelen. Het duurde ook veel te lang voordat er actie kwam na de meldingen en er was te lang onduidelijkheid over de risico’s voor de volksgezondheid. Dat zegt iets over hoe het in ons stelsel geregeld is. Voedselveiligheid moet goed geborgd zijn. Er zijn talloze mogelijkheden voor alle partijen om risico’s op dit soort incidenten te beperken”.

Conclusies over ontstaan en afhandeling fipronilincident
Voedselveiligheid krijgt van bedrijven in de eierketen onvoldoende aandacht. De kwaliteitssystemen in die sector bieden onvoldoende waarborg voor voedselveiligheid.  Men doet er onvoldoende aan om risico’s voor voedselveiligheid in beeld te krijgen.

De NVWA heeft niet adequaat gereageerd op de drie signalen over het gebruik van fipronil die zij kreeg in november 2016 en januari 2017. Dit leidde ertoe dat de overtreding van de biocidewetgeving kon voortduren. Ook concludeert de commissie Sorgdrager dat de NVWA onvoldoende was voorbereid op incidenten en crises en dat het ontbrak aan eenduidige communicatie.

De commissie concludeert dat de ministeries van VWS en LNV de impact van het fipronilincident hebben onderschat.  Het ontbrak aan regievoering op de communicatie over het incident.  De Tweede Kamer is in augustus 2017 onvolledig geïnformeerd en er is een vertekend beeld van de situatie geschetst.

Aanbevelingen
Bedrijven in de eierketen moeten zorgen voor een geloofwaardig stelsel van zelfregulering waarin voedselveiligheid topprioriteit wordt. Commerciële belangen moeten daarin ondergeschikt zijn aan het belang van voedselveiligheid. Ook moet de sector meer aandacht besteden aan fraude en moet kennis een centrale plek krijgen binnen de sector.

De NVWA moet garanderen dat voedselveiligheid binnen de organisatie de hoogste prioriteit krijgt en niet wordt afgewogen tegen andere waarden en belangen. Daarnaast moet de NVWA zorgen dat zij signalen snel, integraal en deskundig weegt, voordat de NVWA besluit of een signaal of melding strafrechtelijk of bestuurlijk wordt opgevolgd.

De commissie beveelt de ministeries van VWS en LNV aan om daadwerkelijk hun verantwoordelijkheid voor het gehele stelsel van voedselveiligheid te nemen en beleid te maken dat zelfregulering in de eiersector ten goede komt. Ook moeten zij de toezichthouder in staat stellen voedselveiligheid tot prioriteit te maken in het handhavingsbeleid.

De onafhankelijke Commissie onderzoek fipronil in eieren, onder voorzitterschap van mr. Winnie Sorgdrager, werd op 17 oktober 2017 ingesteld. De klankbordgroep van de commissie bestond uit prof. dr. mr. Bernd van der Meulen, Philip den Ouden, drs. Annette Roeters, en ing. Jan Wolleswinkel. De commissie is ondersteund door een onderzoeksteam. Er is onderzoek gedaan naar twee hoofdvragen:

    1. Hoe heeft het fipronilincident kunnen ontstaan en hoe is het afgehandeld?
    2. Is de voedselveiligheid (in de eiersector) voldoende gewaarborgd?

Bron: Rijksoverheid

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen