Treant Zorggroep voltooit eindtoets VIPP (module A1) met succes

Array

Patiënten kunnen versneld en veilig een kopie van hun medisch dossier ontvangen via een beveiligde mail
Treant Zorggroep, met ziekenhuislocaties in Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal, heeft het assessment ‘Module A1 Patiënt en Informatie’ met succes afgerond. Deze module maakt onderdeel uit van het landelijke VIPP-programma (Versnellingsprogramma Informatie- uitwisseling Patiënt en Professional), dat voorschrijft dat iedere Nederlander in 2020 online toegang heeft tot medische gegevens als lab- of andere onderzoekuitslagen, specialistenbrieven en medicatiegegevens.

Handboek VIPP Eindtoets

De deadline voor dit assessment, waarbij zorginstellingen de patiënt minimaal een download van medische gegevens moeten kunnen bieden, was op 1 juli. Op woensdag 20 juni ontving Treant het rapport en de felicitaties van de auditor. Daarmee staat het ziekenhuis in de top 10 van ziekenhuizen die de eindtoets succesvol hebben volbracht conform de eisen in het “Handboek VIPP Eindtoets”.

Iedere patiënt van Treant kon al een kopie van zijn of haar medisch dossier aanvragen via de reguliere procedure, die gehandhaafd blijft. Nieuw is de ‘snelle’ variant: in principe binnen drie werkdagen. Patiënten ontvangen in dat geval een deel van het medisch dossier: de complete uitdraai uit het EPD (specialistenbrieven, laboratoriumuitslagen, radiologieverslagen en het gebruikte type implantaat), aangevuld met elementen van de Basisgegevensset Zorg (onder andere informatie over persoonsgegevens, afspraken, allergieën, metingen, behandelbeperking, implantaten en diagnoses).

Daarnaast voldoet Treant aan de eisen op het gebied van ziekenhuisbrede procedures en werkprocessen voor het verwerken van aanvragen voor ‘digitale aanlevering medische gegevens van de patiënt’, één de snelheid waarmee de patiëet over de aangevraagde gegevens kan beschikken.

Projectleider Ramona Bruins: ‘Iedereen van 16 jaar en ouder, die zelf zijn/haar eigen dossier aanvraagt, kan het dossier binnen drie werkdagen ontvangen. De gegevens worden vanuit het EPD verzameld en via een beveiligde mail naar de aanvrager verzonden. De documenten in deze mail kunnen alleen worden geopend door de aanvrager via de veiligheidscode die wij naar het bij de aanvraag opgegeven mobiele nummer sturen.’

Elke ziekenhuispatiënt van Treant Zorggroep heeft eind 2019 online toegang tot zijn/haar (medisch) dossier via mijnTreant

Wij vinden het heel belangrijk dat onze patiënten online toegang krijgen tot hun medisch dossier. Daarom ontwikkelen wij mijnTreant: een digitaal patiëntenportaal. Hierin worden persoonlijke gegevens getoond, correspondentie/brieven (specialisten-, ontslag- en voortgangsbrieven), (lab)uitslagen, type implantaten (zoals van een pacemaker of heup- of knieprothese) en medicatie- overzichten. Daarnaast biedt het portaal online inzage in afspraken, inclusief aanvullende informatie die voor de voorbereiding van de afspraak relevant/belangrijk is. Ook kunnen informatiefolders worden gedownload.

Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiëet en Professional (VIPP)

Treant Zorggroep neemt deel aan VIPP, een landelijk implementatieprogramma. Door het VIPP- programma kunnen ziekenhuizen, revalidatiecentra en categorale instellingen in drie jaar extra stappen zetten om de patiënt toegang te geven tot de eigen medische gegevens. Digitale toegang, dus via internet. Zo wordt het voor de patiënt een stuk gemakkelijker om informatie van het ziekenhuis te raadplegen, kan de patiëet zich goed voorbereiden op een gesprek met de dokter en zal hij beter geïiformeerd zijn over de eigen gezondheid. En de dokter kan een patiëet verwachten die beter in staat is om mee te denken en mee te beslissen in behandeltrajecten.

Fotobijschrift:

v.l.n.r. Jan Hoogstra (auditor), Ramona Bruins (Projectleider), Koos Prins (Senior Medewerker Zorgadministratie) en Ilona Wagner (Hoofd Zorgadministratie). (Bianca Verhoef Fotografie)

Bron: Treant Zorggroep

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen