Overleggen via beveiligde messenger niet meer weg te denken uit de zorg

Array

Al 40.000 zorgprofessionals startten het afgelopen jaar met de ZorgDomein messenger Patiëntoverleg. Zij overleggen en delen zo veilig informatie over patiënten. Voordeel voor huisartsen is bovendien dat zij relevante informatie eenvoudig kunnen terugschrijven naar het patiëntdossier. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft eerder aangegeven dat artsen moeten stoppen met communiceren over patiënten via Whatsapp*. En ook de Artsenfederatie KNMG adviseerde haar leden dat het goed zou zijn om alternatieven te gebruiken als het gaat om het delen van patiëntgegevens**. Overleggen via een beveiligde zorgmessenger is dan ook niet meer weg te denken uit de zorg.

Beveiligde messenger

“Om de beste patiëntenzorg te leveren, moeten we in de zorg nauw samenwerken”, vindt huisarts Sietse Crop. De ZorgDomein messenger gebruikt Crop vooral om de mening van een specialist te horen over een goede vervolgstap. “Het zijn overleg-vragen die weinig urgent zijn maar wel zeer belangrijk, bijvoorbeeld in complexe palliatieve of oncologische situaties. Dan heb je met Patiëntoverleg veel betere korte lijnen. En zo’n specialist is dan niet gestrest, maar kan rustig naar de casus kijken.”

 

Van ziekenhuis tot buurtzorg


De meest actieve gebruikers bevinden zich in de eerstelijnszorg en melden zich aan op eigen initiatief. Het gaat dan veelal om huisartsen, maar ook verloskundigen, paramedici en GGZ-vrijgevestigden. We zien nu ook dat steeds meer zorginstellingen gebruik willen maken van de messenger en centraal alle zorgprofessionals van de organisatie in een keer aanmelden. Bijvoorbeeld wijkverpleegkundigen van Buurtzorg Nederland en specialisten van inmiddels 10 ziekenhuizen.

 

Unieke koppeling dossier


Uniek ten opzichte van andere messengers is de mogelijkheid om een overleg te koppelen aan patiëntgegevens, en de chatgeschiedenis veilig te exporteren naar het patiëntendossier. Kinderarts Kees Aleman van het Rotterdamse Ikazia Ziekenhuis: “Patiëntoverleg is een prettige manier van overleggen met de huisarts: ik krijg de patiëntgegevens erbij en kan de vraag op mijn gemak beantwoorden. Aan de telefoon moet ik altijd ter plekke antwoord geven, soms zelfs bij een patiënt aan het bed. Dat komt de zorg niet ten goede.”

 

Geen overvloed aan berichten

Patiëntoverleg heeft nog een aantal voordelen boven andere messengers. Allereerst is het heel overzichtelijk wie er wel en niet op het systeem zitten. Je kan via de messenger collega’s uitnodigen. En er zijn push-app berichten en zelfs e-mails als een overleg vergeten wordt. Volgens huisarts Reijers zorgt de messenger niet voor een overvloed aan berichten: “Je stelt alleen zakelijke, werkgerelateerde vragen. En er zit ook een ‘uitknop’ op Patiëntoverleg. Dan ben je even niet beschikbaar. Klaar.”

 

ZorgDomein

Patiëntoverleg is onderdeel van het platform ZorgDomein. Op ZorgDomein vinden verwijzers bijna al het zorgaanbod van Nederland. Dat is overzichtelijk en makkelijk; in een paar kliks kiest de verwijzer passend zorgaanbod en stuurt de juiste informatie mee. Of het nu een behandeling om de hoek is of misschien wat verder weg om daar direct goed geholpen te worden. Naast verwijzen en diagnostiek aanvragen, kunnen alle zorgverleners ook overleggen via een teleconsult of de geïntegreerde messenger Patiëntoverleg. Eenmaal verwezen via ZorgDomein? Dan is een afspraak zo gemaakt. En de patiënt ziet meteen welke informatie de eerste keer mee moet. Zo is ZorgDomein voor iedereen de kortste weg naar passende zorg.

* https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/artseninfolijn/praktijkdilemmas-1/praktijkdilemma/mag-een-arts-patientgegevens-uitwisselen-via-whatsapp.htm

** https://nos.nl/artikel/2088687-privacywaakhond-artsen-mogen-whatsapp-niet-meer-gebruiken.html

Bron: Zorgdomein

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen