Een op de vijf operaties niet foutloos

Bij iets meer dan een op de vijf mensen die voor een operatie naar het ziekenhuis gaan worden fouten gemaakt rondom de operatie. Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder 955 mensen die in de afgelopen twee jaar een operatie ondergingen. Van hen zeggen er ruim tweehonderd dat het (bijna) mis ging bij de operatie.

Driekwart van de mensen bij wie het mis ging heeft daar last van gehad. Ze hadden lichamelijk letsel, psychische klachten of ongemak.
Een van hen: “Er is tijdens de operatie een zenuw geraakt in mijn rug waardoor ik verlamd ben geraakt aan de linkerkant en nu in de rolstoel zit en er niet meer uit kom.”
Een ander: “Ik kreeg een operatie aan mijn arm en alles was voorbereid, maar aan de verkeerde kant.” Een derde ontdekte na de operatie dat zij morfine kreeg, terwijl in het dossier staat dat ze dat niet mag hebben.

Communicatie moet beter


Toch zijn patiënten die voor een operatie naar het ziekenhuis gaan over het algemeen tevreden over de gang van zaken rond de operatie. Maar er is nog veel ruimte voor verbetering. Het gaat dan vooral over de communicatie. Communicatie tussen artsen en verpleegkundigen, maar ook met patiënten en familieleden. Ook komt het voor dat patiënten voor de operatie met een andere arts contact hebben dan de dokter die de ingreep doet. En iets meer dan tien procent van de mensen weet niet wie het aanspreekpunt is bij vragen.

Dat kan en moet beter, vindt de Patiëntenfederatie. Er moet duidelijke informatie zijn voor de patiënt en familie over de gang van zaken rond de operatie. Zorgverleners moeten beter met elkaar praten over de patiënt en de operatie. Zo kunnen fouten worden voorkomen.

Contact voor operaties

Ook moet er altijd voorafgaand aan de operatie contact zijn tussen de patiënt en de arts die opereert. Uit het onderzoek:  “De dokter had een masker voor en ik kon niet zien of het een man of een vrouw was. Ik had verwacht dat de dokter die mij behandelde de operatie zou doen, maar dit was een vreemde dokter.”

Aan het onderzoek deden 955 mensen mee. Van hen was 52 procent vrouw. De meerderheid is tussen de vijftig en de zeventig jaar en 88 procent heeft een of meer chronische aandoening(en).

> Lees hier de rapportage ‘Uw operatie: wat ging goed en wat kon beter’‘Uw operatie: wat ging goed en wat kon beter’

Bron: NPCF

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen