Ethiek verhoogt de waarde van eHealth

Array

Het kennismagazine ‘eHealth & ethiek’ helpt bij het bespreekbaar maken van ethische kwesties bij eHealth

De rol van eHealth in de Nederlandse zorg wordt steeds belangrijker. Tegelijkertijd roept de toename van eHealth ook ethische vragen op. Het belang van ethiek bij eHealth wordt steeds vaker onderschreven, maar hoe maak je dit nu concreet in de praktijk? Het kennismagazine ‘eHealth & ethiek’ biedt praktische handvatten voor het bespreekbaar maken van ethische kwesties bij het toepassen van e-health. Dit magazine wordt vandaag overhandigd aan Annelien Bredenoord, oa. hoogleraar Ethiek van Biomedische Innovatie.

Technologie maakt het op grote schaal delen van informatie mogelijk. Echter, we moeten niet zomaar uitgaan van het idee dat technologische ontwikkeling per definitie goed is. Want wat is goede eHealth? Is eHealth wel geschikt voor iedereen? Verandert digitale zorg de relatie tussen patiënt en zorgprofessional ten goede? Is het wel ethisch dat bewezen eHealth oplossingen niet meer worden gebruikt? We moeten deze moeilijke vragen niet omzeilen, maar met elkaar in gesprek gaan over hoe eHealth waarde toevoegt aan alle betrokkenen en bijdraagt aan betere zorgverlening en betere gezondheid.
‘Ethiek blijkt vaak een enabler van goede nieuwe oplossingen.’ Annelien Bredenoord, hoogleraar Ethiek van Biomedische Innovatie aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht
Ethiek in drie delen
Over ethiek raak je nooit uitgepraat. Het magazine gaat in op het belang van ethiek en stipt daarbij drie thema’s aan: ethiek van data, (on)toegankelijkheid van digitale zorg en dilemma’s in het directe zorgcontact. Deze thema’s komen voort uit de bijeenkomst die Nictiz samen met het Centrum voor ethiek en gezondheid (CEG) heeft georganiseerd.
Praktische hulpmiddelen
Ethiek is van iedereen. Maar hoe pas je ethiek goed in de praktijk toe? Er bestaan veel voorbeelden van hulpmiddelen methodieken die helpen bij het herkennen en bespreekbaar maken van ethische problemen. In het kennismagazine worden vier hulpmiddelen toegelicht:
Ethiek en design: Jet Gispen, industrieel ontwerper en onderzoeker, heeft een website ontwikkeld met praktische hulpmiddelen om tijdens het ontwerpproces van eHealth toepassingen aandacht te geven aan ethiek.
De Ethische Data Assistent: instrument om het gesprek over ethische aspecten in de voorbereiding en tijdens projecten goed uit te voeren;
Zorg en privacy bij eHealth: werkgroep van ECP| Platform voor de informatiesamenleving voor zorginstellingen, patiënten, bedrijfsleven en overheid om dialoog over zorg en privacy te voeren;
Moreel beraad: een groepsgesprek waarin de casusinbrenger de kwestie aan de maximaal acht deelnemers voorlegt. Deelnemers luisteren goed naar elkaar en proberen samen verder te komen. De gespreksleider ziet erop toe dat het gesprek ook echt verloopt als een dialoog.
Bron: Nictiz
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen