Kamer: “Slogan donorcampagne moet per direct van tafel”

Array

De slogan ‘(niet) kiezen is een keuze’ voor de campagne van de nieuwe donorwet moet per direct van tafel. Dit vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. Dat blijkt uit een rondgang van het tv-programma EenVandaag. Tweede Kamerlid Fleur Agema (PVV): “Wij komen volgende week met een motie die minister Bruno Bruins oproept met een hele nieuwe slogan te komen. Een boodschap waarbij wel duidelijk is wat de consequentie is van je keuze.”

Donorcampagne

Eind september ging een nieuwe overheidscampagne van start om de gevolgen van de nieuwe donorwet onder de aandacht te brengen bij de burgers. Maar nu is er al een golf van kritiek losgebarsten over de kernboodschap hiervan.

Met name de slogan ‘(niet) kiezen is een keuze’ is volgens Kamerleden veel te vaag en onduidelijk. Een meerderheid van VVD, PVV, GL en SP wil nu dat deze slogan per direct wordt aangepast.

“Slogan slaat nergens op”

Fleur Agema, Tweede Kamerlid voor de PVV: ”Wij willen een nieuwe slogan, waarbij voor iedereen duidelijk is wat de consequenties zijn van je keuze. Als je niet reageert, dan word je als ‘geen bezwaar’ in het donorregister geregistreerd en ben je dus in principe orgaandonor. Dat moet voor iedere burger helder zijn.”

Ook Corinne Ellemeet, Kamerlid voor Groenlinks, maakt korte metten met de nieuwe donorcampagne. “Deze slogan zorgt alleen maar voor verwarring. Het is zo belangrijk dat iedere burger weet wat de nieuwe donorwet inhoudt. Dus onze boodschap aan de minister is heel duidelijk: “Pas deze slogan aan, zodat duidelijk is waar deze wet voor staat.”

Slechte communicatie werkt averechts

Naast de mogelijkheid dat deze campagne grote verwarring oplevert, kan een duidelijke communicatiestrategie ook contraproductief uitpakken. En juist mensen misschien wel afschrikken om orgaandonor te worden.

Agema: “Je moet als overheid heel duidelijk communiceren in dit soort gevoelige kwesties. Anders krijgen mensen argwaan over wat je aan het doen bent. En deze boodschap slaat natuurlijk nergens op.”

Pia Dijkstra: boodschap moet glashelder zijn

Ook de architect van de nieuwe donorwet, Kamerlid voor D66 Pia Dijkstra, laat in een reactie aan EenVandaag weten dat een goede campagne cruciaal is voor het slagen van de nieuwe wet. Dijkstra: “De wetswijziging zelf staat niet opnieuw ter discussie. Wel is van het belang dat de communicatie van de overheid hierover glashelder moet zijn.””

Minister: “We passen boodschap niet aan”

Minister Bruno Bruins voor Medische Zorg en Sport laat in een reactie weten de kritiek van de Kamer ter harte te nemen. De minister is echter nog niet van plan de hele campagne over een andere boeg te gooien.

Het kabinet trekt in totaal 20 miljoen euro uit voor de informatiecampagne over de nieuwe donorwet. In 2020 treedt de nieuwe wet in werking.

Volgende week debatteert de Kamer opnieuw over de kwestie met de minister.

Radio EenVandaag, iedere werkdag 14.00 uur op NPO Radio 1 (AVROTROS)
EenVandaag, van maandag t/m zaterdag 18.15 uur NPO 1 AVROTROS

Bron: EenVandaag

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen