Jubileum Briljante Mislukkingen Award Zorg

Array

We delen liever onze succesverhalen dan onze leermomenten. Zonde, want het belemmert de innovatie. Het Instituut voor Briljante Mislukkingen daagt de samenleving uit door het toegankelijk maken van ervaringen en daar samen van te leren. Dit jaar wordt de Briljante Mislukkingen Award Zorg voor de vijfde keer uitgereikt. Zorgbestuurders, zorgprofessionals en patiënten kunnen tot en met 16 november een eigen Briljante Mislukking of die van een ander aanmelden via briljantemislukkingen.nl/delen. Daarnaast is iedereen van harte uitgenodigd om alle Briljante casussen te aanschouwen en mee te bepalen wie dit jaar de publieksprijs verdient. Aanmelden kan via aanmelder.nl/briljantemislukkingen.

5 jaar Briljante Mislukkingen

Een Briljante Mislukking is een goed voorbereide poging om iets te realiseren met een andere uitkomst dan gepland en een leereffect. De publieksprijs ging vorig jaar naar de casus ‘Voor eens en voor altijd: het uitroeien van de gelekoortsmug op Aruba’: Een project dat niet van de grond kwam door onvoldoende draagvlak en politiek spel met als gevolg een tekort aan financiële middelen. Het nut van lobbyen, draagvlak creëren, is niet te onderschatten.

Van leren

De vakjury koos voor de casus ‘Cliëntgerichte zorg in de GGZ vraagt om Kwikzilver’. GGZ in Geest Amsterdam slaagde er niet in om de waardevolle inzichten en bevindingen van de succesvolle proeftuin Kwikzilver te implementeren. Voor verstrekkende verandering is een nieuwe inrichting van de zorg nodig, met alleen kleine aanpassingen op niveau van beleid en organisatie kom je er niet. Ook bij deze casus bleek onvoldoende draagvlak de crux te zijn. Met het delen van Briljante Mislukkingen leren we samen van en met elkaar om zo innovaties in de zorg te stimuleren.

De Briljante Mislukkingen Award Zorg wordt uitgereikt 4 december 2018, aanvang 14:30, bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Over het Instituut voor Briljante Mislukkingen

Sinds 28 augustus 2015 zijn de activiteiten van het Instituut voor Briljante Mislukkingen (IVBM) ondergebracht in een stichting. De stichting heeft tot doel om een klimaat voor ondernemerschap te bevorderen door het leren omgaan met risico’s en het waarderen en leren van mislukkingen. Het instituut heeft inmiddels ruime ervaring opgedaan met het creëren van meer ‘foutentolerantie’ en een gezonder innovatieklimaat in complexe omgevingen.
De oprichters, Paul Iske en Bas Ruyssenaars, hebben de ambitie om meer bekendheid te genereren voor hun doelstellingen en instrumenten. Naast de jaarlijkse award-uitreiking en leertrajecten in de zorgsector en daarbuiten komt het Instituut dit jaar met een nieuw initiatief, het tweede kansen loket. Dit initiatief heeft als doel om Briljante Mislukkingen verder te helpen met het realiseren van een tweede kans, een doorstart.
Bron:Briljante Mislukkingen
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen