Hoe toegankelijk zijn ziekenhuiswebsites?

Array

Digitale toegankelijkheid wordt steeds belangrijker in onze maatschappij, circa 35% van de bevolking kan je website niet goed begrijpen als deze niet toegankelijk is. Stuurlui heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de digitale toegankelijkheid van ziekenhuizen in Nederland.

Digitale toegankelijkheid betekent het Web toegankelijk maken voor iedereen, inclusief ouderen en mensen met een functiebeperking. Per 1 juli 2018 is het voor (semi-)overheid zelfs verplicht om aan de geldende eisen te voldoen.

1. De toegankelijkheidseisen toe te passen

Het is verplicht om te voldoen aan de eisen uit hoofdstuk 9 van EN 301 549. Dit staat gelijk aan WCAG 2.0, niveau A en AA.

2. Een toegankelijkheidsverklaring te publiceren

(Semi-)overheidsorganisaties zijn verplicht om een toegankelijkheidsverklaring op de website te plaatsen. In de verklaring staat welke maatregelen de organisatie neemt om de website toegankelijk te maken en te houden.
Het doel van het onderzoek is het bevorderen van de algehele toegankelijkheid van Nederlandse websites. Het is geen doel om de genoemde ziekenhuizen in diskrediet te brengen. Graag adviseren wij ziekenhuizen over welke stappen zij kunnen zetten om te voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Uit het onderzoek blijkt dat er slechts een handjevol ziekenhuizen goed op weg zijn naar volledige toegankelijkheid, dit zijn de volgende:
Dit betekent dat er bij 95% van de ziekenhuizen nog veel verbeterpunten zijn. Lees hier meer over de verbeterpunten.
Het onderzoek is gebaseerd op een test van de homepagina op 22 oktober 2018 van alle 90 Nederlandse ziekenhuizen. Voor de ziekenhuizen valt er nog veel winst te behalen op het gebied van Digitale Toegankelijkheid. De gedachten van digitale toegankelijkheid moet gaan leven bij marketeers, developers en designers!
Bron: Stuurlui
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen