Patiënten en professionals werken samen aan nog betere zorg voor meer dan 1 miljoen mensen met een psychische aandoening

0
789

Vanaf 15 januari bundelen zij hun krachten in Akwa GGZ, de nieuwe Alliantie kwaliteit in de geestelijke gezondheidszorg.    

Patiënten, hun naasten, behandelaars en zorginstellingen vormen vanaf 15 januari Akwa GGZ, Alliantie kwaliteit in de geestelijke gezondheidszorg. Akwa GGZ ondersteunt het veld om de kwaliteit van zorg continu te verbeteren. Dat gebeurt concreet met de (door)ontwikkeling en implementatie van kwaliteitsstandaarden, kwaliteitsindicatoren en meetinstrumenten. Ook zorgt Akwa GGZ voor een zorgvuldige informatie-uitwisseling over de uitkomsten hiervan, zodat partijen in de ggz echt van elkaar kunnen leren en de kwaliteit van zorg samen kunnen verbeteren. 

Samen beslissen over de behandeling

Onder de naam GGZ Standaarden beheert en borgt Akwa GGZ de gezamenlijk ontwikkelde kwaliteitsstandaarden en ondersteunt de organisatie ook de doorontwikkeling hiervan. Onder de naam GGZ Dataportaal gaat Akwa GGZ in de loop van 2019 data verwerken die de kwaliteit in de ggz in kaart brengen. Beide producten bieden wezenlijke informatie en tools voor verbetering van de behandeling. Directeur Dominique Vijverberg: “Patiënten en behandelaars moeten zelf kunnen vaststellen wat het effect is van behandelingen. Zo kunnen ze samen beslissingen nemen over het vervolg. Omdat we het samen steeds beter willen doen, brengen we continu de kwaliteit in kaart. Zo weten patiënten en behandelaars steeds beter wat in welke situatie werkt. En kan elke patiënt rekenen op de juiste zorg, van de juiste behandelaar, op het juiste moment en op de juiste plek.


Handvat voor het gesprek in de behandelkamer

In Nederland hebben meer dan 1 miljoen mensen een psychische aandoening. Zij verdienen de best mogelijke zorg, die bovendien goed aansluit op hun persoonlijke omstandigheden. Onder de vlag van Akwa GGZ stellen patiënten, hun omgeving en zorgprofessionals samen vast wat er goed werkt en wat juist niet. Die kennis en ervaring leggen zij vast in kwaliteitsstandaarden, een belangrijk hulpmiddel voor het gesprek in de behandelkamer waarin patiënt en behandelaar samen beslissen over hoe de behandeling eruit komt te zien. Met kwaliteitsstandaarden weten patiënten en hun naasten ook beter wat zij van een behandeling kunnen verwachten. Er zijn zorgstandaarden over onder meer depressieve stoornissen, angststoornissen, alcoholverslaving en autisme. Binnenkort verschijnt de zorgstandaard ADHD.


Blijven leren, blijven verbeteren

Aan de kwaliteitsstandaarden koppelt Akwa GGZ meetinstrumenten die het effect van de behandeling in kaart brengen. Ook dat is belangrijke input voor het gesprek in de behandelkamer. Dominique Vijverberg: “De best mogelijke zorg betekent ook dat we nooit uitgeleerd zijn. Daarom gebruiken we de kennis en ervaring uit alle behandelkamers. Dat noemen we een ‘lerende ggz’ omdat het zorgprofessionals helpt om zichzelf steeds te blijven verbeteren.”

Bron: Akwa GGZ

Vorig artikelLeeftijdsspecifieke zorg voor jongvolwassenen met kanker onder druk
Volgend artikelTwee nieuwe leden benoemd in Raad van Toezicht van VZVZ
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.