Betere zorgprocessen en patiëntveiligheid vinden basis in standaarden

Array

Tweede dag van de GS1 Mondiale Healthcare Conference

Of je standaardisatie nu begint vanuit de wens tot een meer efficiënte logistiek, een betere inkoop, lagere kosten of minder tijdverspilling: uiteindelijk leidt succes hier ook tot betere zorgprocessen, betere patiëntuitkomsten en een hogere patiëntveiligheid. Dat was een centrale boodschap op de tweede dag van de GS1 Mondiale Healthcare Conference in Noordwijk.

De praktijk van University Medical Centre: standaardisatie aan inkoopzijde

Dat standaardisatie aan inkoopzijde niet alleen beheerskosten fors kan verlagen, maar het complete zorgproces kan verbeteren, ondervond Joanna Novak – foto -, hoofd inkoop medische devices van de medische universiteitskliniek in Gdansk (Polen). “We werkten vooral met papier, voor alles van naalden en medicatie tot medische implantaten. Elk jaar groeide het volume, de kosten voor inkoop, voorraadbeheer en administratieve ondersteuning. Bovendien was het door gebrek aan inzicht lastig om de houdbaarheidsdatum te monitoren, waardoor veel materiaal weggegooid werd.”


Een eerste proef met digitalisering van inkoop- en opslagstromen voor hartkleppen toonde veel beperkingen. Zo was het lastig om een hartklep aan een patiënt te koppelen en was de registratie van alle informatie traag en vol fouten. Reden om te kijken naar de optie van standaardisatie met barcodes van GS1, zoals GTIN-codes en de GS1 Datamatrix.


‘De beheerskosten zijn met 60 procent gedaald

Hoewel dit nog niet perfect loopt – zo is het moeilijk om alle leveranciers mee te krijgen – ziet Novak barcodering als de beste optie om alle processen in het ziekenhuis te verbeteren. “GS1 standaarden vormen de meest universele en meest gebruikte codes. Het hele proces vanaf inkoop via levering en opslag tot en met gebruik voor patiënt is nu gestandaardiseerd. We werken veel efficiënter en maken veel minder fouten. Het aantal invoerfouten is sterk gedaald. De beheerskosten zijn met 60 procent gedaald. De invoer van alle gescande informatie in onze IT-systemen leidt bovendien tot dezelfde voordelen aan de behandelzijde, voor ons zorgpersoneel en onze patiënten.”


Salisbury NHS Foundation Trust: Procesverbetering als uitgangspunt

Lorna Wilkinson, Director of Nursing bij de Britse Salisbury NHS Foundation Trust, benadrukt een andere aanvliegroute: de focus op verbetering van processen en hoe data op basis van scancodes daarbij geholpen hebben. Als projectleider van het door de overheid gestimuleerde Scan4Safety programma, begon zij met een duidelijke wil om tot verbetering te komen, maar nauwelijks enige basis. Zo werd er nog niet gescand in het ziekenhuis en leunde vrijwel alle processen op papier.
“Ons doel was het linken van de juiste patiënt aan het juiste product. Dit project gaf ons de kans om die koppeling te leggen: wanneer welk product voor wie gebruikt wordt. Het gaat om verminderen van fouten in omgeving waar het gaat om mensenwerk. En als het toch fout gaat, hoe dit dan zo snel mogelijk herstellen?”


‘Product recalls gingen van uren of weken gemiddeld naar minuten

Tussen oktober 2016 en maart 2018 werd ‘point of care scanning’ voor alle afdelingen geleidelijk ingevoerd. De voordelen waren na een paar jaar hard werken duidelijk, vertelt Wilkinson. Product recalls gingen van uren of weken gemiddeld naar minuten, tijdrovende handmatige controle van voorraad op producten met een verstreken houdbaarheid werd automatisch, evenals het tijdrovende bestellen ervan. Personeel had zo meer tijd over voor patiëntenzorg.


“Dat ging niet altijd makkelijk. Zo kostte het veel werk om patiënten uit te rusten met een polsband met code. Maar we hebben nu wel volledige patiëntidentificatie voor interventies aan het bed, bloedcontrole etc. GS1 standaarden vormen een integraal onderdeel van deze digitale strategie.”


University Hospital Zurich: Logistiek sneeuwbaleffect

Christian Schläpfer, Project Manager Logistics, Site Manager, University Hospital Zurich, Zwitserland, vertelt hoe vanuit de logistieke invalshoek een sneeuwbaleffect kan ontstaan. Het UHZ joint logistics & service center is onder meer verantwoordelijk voor patiëntvervoer, productopslag en -vervoer en steriliseren van instrumentaria.


“We begonnen vier jaar geleden met veel wensen en weinig kennis van standaarden. Het was bij ons een supply chain jungle, mede door verouderde systemen.” Consistent gebruik van standaarden moest bijdragen aan een verbeterslag, met eenduidige informatie van leverancier tot en met patiënt. Het retailmodel voor toepassing van standaarden in logistiek werd als een soort blauwdruk gebruikt voor de benodigde veranderingen in organisatie, de logistieke praktijk en het informatieniveau.


GS1 standaarden vormen een integraal onderdeel van onze digitale strategie

“We wilden een efficiënte en kwalitatief betere logistiek, waarvoor we een ‘next generation’ centraal logistiek centrum hebben neergezet. Maar de belangrijkste uitkomsten van betere identificatie, traceerbaarheid en betrouwbare data waren dat we het personeel ondersteunden in hun werk en de patiëntveiligheid verbeterden. Verder kunnen andere zorgaanbieders ons logistieke centrum gebruik, wat tot extra kostenbesparingen leidt en een betere beschikbaarheid van gezondheidsproducten. Standaarden zijn een hoeksteen van deze transformatie.”

Bron: GS1 Nederland

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen