Veilig en makkelijk appen met uw eigen arts van het IJsselland Ziekenhuis

Array

In een veilige app uw persoonlijke vraag stellen aan het IJsselland Ziekenhuis, of uw eigen arts, een foto sturen en onderzoeksuitslagen ontvangen. Dat is vanaf nu mogelijk voor een groep patiënten van het IJsselland via de gratis en beveiligde app BeterDichtbij. Het IJsselland Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis in de regio Rijnmond dat BeterDichtbij beschikbaar stelt.

Patiënten ontvangen hiermee altijd een betrouwbaar antwoord van het ziekenhuis of de arts in de buurt, zo garandeert het IJsselland Ziekenhuis. “Het is fantastisch dat we nu ook via een app onze vertrouwde zorg kunnen bieden. Gewoon via de eigen telefoon of computer, zodat alles ook nog eens rustig na te lezen is. Net als bij WhatsApp, alleen dan met de zekerheid dat de belangrijke zorggegevens alleen voor de eigen arts en het ziekenhuis toegankelijk zijn”, zegt Albert van Wijk, bestuurder van het IJsselland Ziekenhuis.

Vraag stellen op ieder moment

Voor of na een ziekenhuisafspraak zitten patiënten vaak met allerlei vragen. Vanaf nu kunnen patiënten op ieder moment een vraag stellen via de app BeterDichtbij.

Patiënten, van één van de deelnemende specialismen, kunnen worden uitgenodigd direct met hun arts te appen. Anesthesioloog Lucia Mahes: “Dankzij BeterDichtbij kunnen we onze zorg nu ook digitaal aanbieden. Dat is heel belangrijk, omdat wij hierdoor nog dichterbij komen voor onze patiënten. Op het moment dat het hen past.”

Steeds meer mensen zoeken online contact met hun zorgverlener. De app BeterDichtbij brengt mensen in contact met het ziekenhuis. Ze kunnen nu een vraag stellen op een moment dat het hen uitkomt, gewoon thuis of onderweg. Bovendien kan deze app in sommige gevallen voorkomen dat patiënten een reis naar het ziekenhuis moeten maken.

Sterk beveiligd inloggen en privacy gewaarborgd

Gesprekken die u voert met het ziekenhuis of de arts moeten niet in verkeerde handen vallen. Daarom is BeterDichtbij ontwikkeld met veel aandacht voor de beveiliging en de privacy van gebruikers. “Zelfs als u uw telefoon verliest, kan nog niemand bij het gesprek dat u heeft gevoerd met ons. Alles wat u vertelt over uw gezondheid, valt net als een afspraak in het ziekenhuis onder het medisch beroepsgeheim”, licht Diane Vermaas, projectleider, toe.

Eerste specialismen bereikbaar via BeterDichtbij

De app is voor iedereen in de regio van het IJsselland Ziekenhuis gratis te downloaden en te gebruiken voor praktische vragen aan het ziekenhuis. Patiënten die voorafgaand aan een operatie een afspraak hebben gehad bij de polikliniek anesthesiologie kunnen vanaf nu worden uitgenodigd om direct met de eigen arts te appen als zij nog vragen hebben.
Binnenkort volgen de poliklinieken dermatologie en longgeneeskunde. Patiënten kunnen bijvoorbeeld persoonlijke vragen stellen en onderzoeksuitslagen van het ziekenhuis op hun telefoon ontvangen met BeterDichtbij. Ook kunnen patiënten de betrouwbare gezondheidsinformatie van Thuisarts.nl en Apotheek.nl eenvoudig bekijken en nalezen. Op termijn wordt het ook mogelijk om via een beveiligde videoverbinding een gesprek met de zorgverlener te voeren.
Het IJsselland is nu gestart met een aantal specialismen. We gaan van de eerste ervaringen leren, en vervolgens sluiten later dit jaar meer specialismen aan. Door BeterDichtbij in te zetten zijn we laagdrempelig bereikbaar en bieden we informatie voor onze patiënten op maat.

BeterDichtbij


BeterDichtbij wordt momenteel in 17 ziekenhuizen en meerdere huisartsenpraktijken in Nederland ingezet. Binnenkort sluiten meer ziekenhuizen in de regio Rijnmond aan. 

Bron: YSL

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen