Zorgverzekeraars duwen ziekenvervoer over de rand

FNV is gealarmeerd door de nieuwe inkoopprocedures voor zittend ziekenvervoer. De twee grootste zorgverzekeraars, CZ en Zilveren Kruis, hebben hun nieuwe inkoopregels voor 2020 bekendgemaakt. Ze eisen hoge kwaliteit en extra digitale diensten, maar bieden lagere vergoedingen voor iedere met een passagier gereden kilometer. De grote verzekeraars knijpen de taxibedrijven nog verder af, constateert FNV.

‘De kwaliteit moet voorop staan in deze maatschappelijke aanbestedingen’, aldus Minke Jansma, bestuurder van FNV Taxi. ‘Zieke en beperkte passagiers zijn extra kwetsbaar, daarom krijgen de chauffeurs regelmatig speciale trainingen om veiligheid en kwaliteit te leveren. Ze leren bijvoorbeeld om klanten in een rolstoel rustig en veilig te vervoeren.’

De laagste prijs

Voor de verzekeraars blijkt niet kwaliteit, maar de laagste prijs voor ziekenvervoer doorslaggevend. Bij gelijke kwaliteit van aanbieders geven verzekeraars voorrang aan de goedkoopste. Zowel grote als kleine bedrijven gaan eronderdoor volgens de vakbond. De grote bedrijven moeten voor deze prijs zelf de kleinere bedrijven inhuren. Zij krijgen in het aangeboden tarief geen vergoeding voor dit extra werk. Er zijn ook geen vergoedingen voor wachten, in- en uitstappen of rolstoelvervoer.

Makkelijk sommetje

Veel taxibedrijven zullen niet eens meer inschrijven op ziekenvervoer, vermoedt FNV Taxi, omdat ze van zulke lage vergoedingen niet kunnen leven. ‘Marktwerking is een verrekt makkelijk sommetje. Als de verzekeraars deze nieuwe aanbestedingsplannen erdoor duwen, moeten taxibedrijven meer leveren voor veel minder geld’, legt Minke Jansma uit. ‘Chauffeurs en passagiers zullen uiteindelijk de rekening betalen.’

Pijnlijkste punten

De verzekeraars bieden flink lagere kilometerprijzen, gebaseerd op de kortste routes op Googlemaps. Zilveren Kruis biedt tussen de € 1,08 en € 1,22 plus 9% btw per kilometer. CZ biedt € 1,27 inclusief 9 % btw per kilometer gereden met passagier. Beide rekenen voor -hun eigen gemak- met een kilometerprijs voor het hele land. Dat kan op het platteland al niet uit, maar in stedelijke gebieden al helemaal niet vanwege de langere reistijd over dezelfde afstand. Omdat de inkoopcontracten korter lopen dan voorheen, kunnen taxibedrijven niet in de lange termijn investeren. FNV vreest dat chauffeurs  nog onzekerder contracten krijgen en aan loon en arbeidsvoorwaarden moeten inleveren. Bijvoorbeeld de OPOV (overgang personeel bij overgang vervoer) waarmee chauffeurs hun arbeidsvoorwaarden kunnen meenemen wanneer hun werkgever de aanbesteding verliest. 

Jansma heeft de Tweedekamercommissie van VWS een brief gestuurd over de aanbestedingen: ‘FNV wil dat de zorgverzekeraars reële tarieven gaan hanteren, om veilig en sociaal vervoer te garanderen.’

Er werken 25.000 taxichauffeurs in het zorgvervoer, van wie een deel via de zorgverzekeraars.

Bron: FNV

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen