Mentaal fit en actief door te fietsen

0
930

Dat fietsen ervoor zorgt dat je fysiek in shape bent, is algemeen bekend. Maar tijdens het fietsen gebeurt er ook veel in ons hoofd. Je wordt er mentaal fitter door. Regelmatig fietsen heeft een positieve invloed op je denkvermogen, creativiteit en emoties.

Regelmatig fietsen is voor iedereen haalbaar. Dat is mooi. Je hoeft namelijk niet heel intensief te sporten om je brein te onderhouden. Het is voldoende om een rustige wandeling te maken of op het gemak een fietstocht te rijden. Dat kan dus ook prima met een elektrische fiets. Wel belangrijk daarbij is er regelmaat in te vinden. Fiets tenminste 30 minuten en doe dit het liefst dagelijks. Dan heb je gelijk de dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging binnen.   

Leefstijl


Fietsen heeft niet alleen op de korte termijn, maar ook op de langere termijn invloed op ons brein en denkvermogen. Als we ouder worden, gaat onze spiermassa achteruit. Datzelfde geldt voor ons brein. Daardoor worden we vergeetachtiger of kunnen we dementie ontwikkelen. Maar wist je dat je leefstijl van grote invloed is op je brein? Denk hierbij aan wat je eet, maar ook de regelmaat in bewegen. Hoe meer je beweegt, des te kleiner is de kans dat je denkvermogen achteruit gaat. Achteruitgang helemaal voorkomen kan helaas niet, maar je kunt het proces wel vertragen. Door voldoende beweging, blijven de zogenoemde cognitieve vaardigheden beter behouden.

Laag intensief


Fietsen heeft ook een positieve uitwerking op je gemoedstoestand. Het werkt mediterend en je ordent gelijk je gedachten. Door te bewegen zet je je hersenen aan het werk, wat de doorbloeding verbetert. Je brein ontwikkelt nieuwe verbindingen en onderhoudt de oude. Veel mensen brengen dagen tegenwoordig zittend door. Voor een fitter lichaam en brein is meer bewegen belangrijk. Moet je jezelf daarvoor dan afbeulen in de sportschool? Nee, dat is niet nodig. Het is gebleken dat een laag intensieve sport zoals fietsen, en alledaags bewegen, een positiever effect heeft dan een uur intensief sporten.

Naar het werk


Uiteraard is het gezond om met de fiets naar het werk te gaan. Maar misschien woon je op een wat verdere afstand van je werk en is de drempel om de fiets te pakken net iets te hoog? Denk dan eens aan een elektrische fiets kopen. De trapondersteuning bij een elektrische fiets is ideaal om verdere afstanden af te leggen. Je komt met je e-bike niet helemaal uitgeput aan op je werk, maar je hebt toch beweging gehad. Daarnaast trap je eventuele stress, zorgen en negatieve gedachten letterlijk uit je hoofd. Je verzet je gedachten, en dat geeft een opgeruimd gevoel. Wel zo fijn, na een lange werkdag. Tijdens het bewegen maken je hersenen stofjes (endorfines) aan die je een lekker gevoel geven. Én je werkt ook nog eens aan je conditie. Hallo mentaal en lichamelijk fit lichaam!

Afbeelding van silviarita via Pixabay

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.