Huisartsenposten besteden steeds meer tijd aan patiënten

0
820

Het goed helpen van mensen met complexe problematiek en een soepele overdracht naar een eerstelijnsverblijf, een ziekenhuis- of verpleeghuisbed, GGZ of thuis met mantel- of thuiszorg, kost tijd. Die tijd hebben de zorgverleners op de post onvoldoende. Ook het toenemend tekort aan huisartsen en triagisten is voelbaar op de huisartsenpost. Dat blijkt uit de Benchmark Huisartsenposten 2018 van branchevereniging InEen.

De gegevens van 118 huisartsenposten in Nederland laten zien dat steeds meer mensen contact opnemen met de huisartsenpost. In 2018 steeg dat aantal met 3,5% naar 4.343.000. Een steeds groter deel van de vragen kan telefonisch (+7,4%) worden afgehandeld. Het gaat daarbij om klachten waarbij een telefonisch advies volstaat of die kunnen wachten tot de volgende dag.

Langer consult

Het aantal consulten op de post steeg met 1,3% naar 2.172.000. Opvallend is dat de mensen die de huisarts op de post ziet steeds vaker een klacht met een hogere urgentie hebben. Sinds 2014 is het aandeel laag urgente consulten op de post met maar liefst 41% afgenomen. De toename van hoog urgente zorgvragen leidt er mede toe dat het gesprek in de spreekkamer langer duurt. Ten opzichte van 2017 steeg de gemiddelde consultduur op de post met 3,9% naar 14 minuten en 21 seconden.

Tijd voor samenwerking

Om de zorg in avond, nacht en weekend dicht bij de patiënt te kunnen blijven bieden, hebben huisartsenposten méér tijd nodig voor samenwerking en afstemming, over individuele patiënten en op het niveau van de regio. Huisartsenposten werken al veel samen met ketenpartners in de acute zorg om ervoor te zorgen dat patiënten de juiste zorg op de juiste plek op het juiste moment krijgen. Alle 118 huisartsenposten hebben samenwerkingsafspraken met de ambulancezorg, het merendeel werkt ook samen met de spoedeisende hulp, de dienstapotheek, verpleeg- en thuiszorg en de (acute) GGZ.

Arbeidsmarktvraagstukken

Door de toename van de vraag, stijgt de inzet van huisartsen en triagisten. Het totaal aantal uren van huisartsen op de post (ANW-uren) steeg in 2018 ruim 10.000 uur. Na een lichte daling in 2017, nam het aantal triagisten dat werkzaam is bij huisartsenposten in 2018 fors toe (10,4%).

In 2018 zijn die extra medewerkers gevonden, maar het tekort aan zorgprofessionals is ook voelbaar bij de huisartsenpost. Bijna 80% van de huisartsenposten geeft aan dat het in 2018 (zeer) moeilijk was om vacatures voor triagisten in te vullen. Praktijkhoudend huisartsen zijn verantwoordelijk voor het invullen van de diensten op de huisartsenposten. Voor hen is het steeds moeilijker om waarnemende huisartsen te vinden voor hun avond- en nachtdiensten. Tegelijkertijd zien zij de werkdruk in hun eigen dagpraktijk toenemen.

Spoed in de nacht

Om zowel overdag als in de nacht goede kwaliteit van zorg te kunnen blijven leveren, moeten de huisartsen zich in de nacht beperken tot spoedzorg voor patiënten met een hoge urgentie. Onder het motto ‘SPOED = SPOED – minder huisartsen in de nacht, meer fitte huisartsen overdag’ gaan InEen, LHV en VPHuisartsen helpen om dit in samenhang met de huisartsendagzorg en ketenpartners in de acute zorg te realiseren vanaf 1 januari 2020. Daarnaast zijn er tal van regionale initiatieven om de toegankelijkheid van huisartsenspoedzorg te waarborgen. Goede voorbeelden zijn te vinden op praktijkvoorbeeldenanw.lhv.nl.

Bekijk voor meer cijfers de Benchmark Huisartsenposten 2018.

Over InEen

InEen is de branchevereniging voor huisartsenposten, zorggroepen, gezondheidscentra, regionale ondersteuningsstructuren en eerstelijns diagnostische centra. De leden van InEen zijn divers, maar hebben gemeen dat ze als organisaties in de eerstelijnszorg gezamenlijk willen werken aan een sterke eerste lijn. Meer informatie: ineen.nl

Bron: Ineen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.