Aanbod digitale zorg steeds belangrijker bij keuze zorgverzekering

Gemak en service van zorg op afstand belangrijkste redenen

Op ieder moment per app, telefoon of mail advies vragen aan een medisch deskundige: een dergelijke vorm van zorg op afstand klinkt veel Nederlanders aantrekkelijk in de oren. Bij de keuze uit een vergelijkbaar aanbod van verschillende zorgverzekeraars speelt het aanbieden van digitale zorg dan ook een steeds belangrijkere rol. Dit blijkt uit representatief onderzoek van Medicinfo onder 1.012 Nederlanders.

Uit het onderzoek komt naar voren dat vooral de zogeheten ‘Gezonde actie nemende twijfelaars’ in hoge mate interesse hebben in zorg op afstand diensten. Je zou hen kunnen omschrijven als de ‘early adapters’, mensen die snel met nieuwe ontwikkelingen meegaan. Het zijn de relatief hoger opgeleide Nederlanders die zaken graag 24/7 online regelen, een goede gezondheid hebben maar bij gezondheidsklachten toch snel willen weten wat er aan de hand is. Daarnaast blijkt uit de resultaten dat het aanbieden van zorg op afstand vooral bij jongere consumenten doorslaggevend is; bijna 40% is tussen de 18 en 34 jaar oud. Verder valt op dat veel fulltimers en ouders met jonge kinderen een zorgpakket zouden kiezen met de mogelijkheid voor digitale zorg.

Keuze zorgverzekeraar

Als voorbeeld kregen de respondenten twee vormen van zorg op afstand voorgelegd; een dienst waarbij je online een huisarts kan raadplegen en een dienst waarbij je de mogelijkheid hebt om telefonisch advies te vragen aan een medisch specialist. Wanneer iemand open staat voor zorg op afstand, zoals de Gezonde actie nemende twijfelaar, geeft 48% aan dat het aanbieden van dergelijke diensten doorslaggevend is bij de keuze voor een zorgverzekeraar. De belangrijkste redenen waarom ze hiervoor zouden kiezen zijn:

  1. Gemakkelijk

Je kan alle dagen en avonden van de week, ook vanuit het buiteland, persoonlijk contact zoeken met een medisch deskundige via een appje of telefoontje.

  1. Het bespaart tijd

Wanneer je twijfelt over een bezoek aan de huisarts kan het veel tijd besparen als een medisch deskundige op afstand kan helpen.

  1. Laagdrempelige karakter

De drempel om een app te sturen of te bellen is laag, ook in het geval van zaken die lastig gevonden worden om te bespreken met de eigen huisarts.

Check

Het is dus zeker de moeite waarde om te kijken of je zorgverzekeraar in 2020 digitale zorg op afstand diensten in het pakket heeft. Denk dan aan een gezondheidslijn, app of online platform waar je een medische vraag per telefoon, app, mail of beeldbellen kan stellen. Het kan je veel tijd en energie besparen als je bijvoorbeeld een druk leven hebt, slecht ter been bent of jonge kinderen hebt en het wachten in de wachtkamer liever wil voorkomen. Neem contact op met je zorgverzekeraar of kijk op hun website of zij ook digitale zorg op afstand aanbieden.

Bron: MedicInfo

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen