Array

Saxenburgh levert zorg en welzijn op afstand in het coronatijdperk

Binnen Saxenburgh zijn verschillende initiatieven ontplooid omzorg, welzijn en contact op afstand mogelijk te maken tussen de zorginstelling en mensen thuis. In het Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg is BeterDichtbij versneld uitgerold. In de ouderenzorglocaties van Saxenburgh neemt het beeldbellen een vlucht.

BeterDichtbij


BeterDichtbij is een digitaal middel om op afstand de poliklinische zorg zoveel mogelijk voort te zetten, waarbij de patiënt thuis in contact komt met zijn of haar medisch specialist. Het contact verloopt in een beveiligde omgeving via een app of beeldbelconsult. Op uitnodiging van de arts kan de patiënt digitaal contact onderhouden met de eigen arts.

Saxenburgh had BeterDichtbij al enige tijd geleden als één van de eerste ziekenhuizen in Nederland als pilot geïntroduceerd bij enkele medisch specialismen. Door de coronacrisis is dit versneld uitgerold voor alle artsen in Saxenburgh. Elke arts kan appen met de patiënt. Het BeterDichtbij contact vervangt in dat geval de controle-afspraak op de polikliniek zelf. Daarnaast blijft op dit moment de mogelijkheid bestaan voor een telefonisch consult.

“Ondanks de trieste aanleiding vanwege corona, zijn wij blij met deze versnelde uitrol van BeterDichtbij. Het levert voor alle partijen veel voordelen op. Ik zie onze specialisten in toenemende mate het beeldbellen en appen inzetten. Daarnaast merken we dat de patiënten deze manier van communiceren enorm waarderen,” vertelt Karin Zwager, werkzaam bij Saxenburgh als kinderarts en Chief Medical Information Officer. “Daarnaast zijn wij met beeldbellen gestart op de kinderafdeling, met als doel een ziekenhuisopname te voorkomen of te verkorten. Beterdichtbij kent nog meer toepassingen, maar voorlopig beperken wij ons tot appen en beeldbellen.” Wie wil weten hoe het werkt, kan kijken op: www.bit.ly/BeterDichtbijsxb

Beeldbellen


Nu bezoek aan de ouderenzorglocaties tijdelijk niet is toegestaan, heeft ook hier het gebruik van moderne communicatiemiddelen onder de bewoners verder haar intrede gedaan. Medewerkers ondersteunen de bewoners bij het gebruik van een tablet, zodat zij via beeldbellen toch hun familielid thuis kunnen zien. Er zijn de afgelopen tijd veel tablets in gebruik genomen, die zowel door extra aanschaf als giften beschikbaar zijn gekomen. Ook zijn er smartphones aangeschaft om de communicatie te verbeteren. Medewerkers, bewoners en familieleden zijn hier enorm dankbaar voor.

Bron: SXB

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen