71% van de Nederlanders raakt gestrest van meldingen op mobiel

0
451

Veel mensen hebben het gevoel dat ze ‘elk bliepje’ moeten checken. Eindeloze meldingen van groepsapps zijn dan ook de grootste stressveroorzakers. Pushberichten van apps die men zelden gebruikt, worden daarna als meest storend genoemd.

Dat blijkt uit het ‘Hou je mobiel onder de duim’ onderzoek van PanelWizard om te achterhalen in hoeverre mensen stress ervaren dankzij hun mobiele telefoon. Het antwoord is duidelijk: 93% van de mensen in Nederland ziet dat anderen vaak afgeleid zijn door alle meldingen op hun mobiel. 71% zegt zelf gestrest te raken van alle meldingen.

Uit dit onderzoek blijkt dat de helft van alle ondervraagden zelf regelmatig drang ervaart om nieuwe berichtjes te bekijken. Ook hebben ze het gevoel dat ze daar de hele dag door op moeten reageren. Daarom vinden zij al die meldingen en ‘rode balletjes’ bijvoorbeeld stressvoller dan het moeten vangen van een spin.

FOMO: Fear of missing out

Op de vraag waardoor men stress krijgt van een telefoon, antwoorden de meesten dat alle meldingen voor onrust zorgen. Zij hebben het gevoel constant ‘aan’ te moeten staan en overal op te moeten reageren. Bang zijn om iets te missen legt ook een behoorlijke druk op de schouders van de mobiele gebruikers. Ruim 4 op de 10 zou daarom graag veel minder meldingen en push notificaties ontvangen.

‘Fantoom meldingen’

74% van de Nederlanders denkt zelfs (zeer) regelmatig dat er een melding binnenkomt, terwijl dat helemaal niet zo is. Slechts 26% van alle ondervraagden heeft helemaal geen last van dergelijke ‘fantoom meldingen’. Het merendeel van die 26% is 50-plusser.

Stress Sociologe Suzan Kuijsten zegt hierover: ”Helaas herken ik deze resultaten, zowel uit de praktijk als persoonlijk. Al die meldingen en het gevoel hebben altijd en overal bereikbaar te zijn of te moeten reageren activeren continu het stresssysteem. Ons brein heeft af en toe rust nodig. Wat we kunnen leren van de vijftigplussers is dat zij vaker rustmomenten nemen (van hun telefoon). Bijvoorbeeld als ze op de trein staan te wachten of in de rij staan van de supermarkt. Jongeren pakken op dat soort momenten direct hun mobiel. Mijn advies: kijk of je bepaalde meldingen uit kunt zetten en neem eens wat vaker vakantie van je telefoon. Al is het een half uurtje per dag. Probeer het eens!”

Top 5 meest storende meldingen op smartphones

  1. Meldingen van groepsapps die door blijven gaan
  2. Pushberichten van apps die je bijna nooit gebruikt
  3. Oplichten van het scherm bij een nieuw bericht
  4. Al die rode balletjes: berichten nog niet geopend
  5. Trillen of geluid als ik een nieuw bericht krijg

Top 5 acties om stress te voorkomen

  1. Trilstand zetten (geluid uit)
  2. Opzij leggen/ uit zicht
  3. Meldingen apps uitzetten
  4. In vliegtuigmodus zetten
  5. Op z’n kop leggen

Bron: PanelWizard in opdracht van Ben (n = 1.094).

Vorig artikelMartin Schalij nieuw lid Raad van Bestuur LUMC
Volgend artikelTegen alle trends in bouwt en verhuist Saxenburgh een nieuw ziekenhuis in coronatijd
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.