eHealth helpt patiënten met chronische aandoeningen hun medicijnen trouw in te nemen

0
645
CHIANG MAI, THAILAND, JUL 27, 2019 : Woman hand holding iPhone X with social networking service Telegram on the screen. iPhone 10 was created and developed by the Apple inc.

De aandacht voor medicatietherapietrouw staat onder druk door de toenemende zorgvraag. Therapietrouw is een belangrijk thema in de gezondheidszorg; een medicijn dat niet (goed) wordt ingenomen zal immers niet goed werken. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is het toepassen van eHealth: eHealth kan laagdrempelig worden ingezet en het kan meerdere patiënten tegelijk ondersteunen. Uit een literatuurstudie van het Nivel en de Sint Maartenskliniek blijkt dat het inzetten van ehealth de therapietrouw van patiënten met een chronische ziekte voor het innemen van medicijnen bevordert.

eHealth is zorg op afstand met behulp van technologie. Welke eHealthmethoden werken wel en welke niet om therapietrouw bij chronische patiënten te verbeteren? Maakt het uit welk eHealthmedium wordt gebruikt? En welke strategie werkt het best om therapietrouw te verbeteren? Deze onderzoeksvragen lagen ten grondslag aan de literatuurstudie. 

E-health helpt therapietrouw te verbeteren


eHealth blijkt patiënten met een chronische aandoening inderdaad te ondersteunen bij het trouw innemen van hun medicijnen. Het sterkste bewijs hiervoor vinden we bij eHealthinterventies via SMS-berichten, mobiele apps en telefoongesprekken.

Niet alle strategieën werken goed


Bij de verschillende eHealthinterventies zijn verschillende strategieën toe te passen. Niet alle strategieën zijn even geschikt voor het verbeteren van therapietrouw. Strategieën die wel werken, zijn de volgende:

  • patiënten vaardigheden aanleren: dit kan bijvoorbeeld met een app waar inname van bloeddrukverlagers en de bloeddruk wordt bijgehouden, zodat patiënten het effect van de medicijnen leren zien;
  • patiënten helpen met keuzes maken rondom medicatie: dit kan bijvoorbeeld door het voeren van een telefoongesprek met de apotheker over de drempels bij het innemen van medicatie en vervolgens advies over hoe die drempels weggenomen kunnen worden;
  • verbeteren van kwaliteit van zorg: bijvoorbeeld door gebruik van een ‘slimme’ medicijnverpakking waarbij een bericht wordt gestuurd naar de zorgverlener op het moment dat de patiënt meerdere keren geen medicatie heeft ingenomen.

Over het onderzoek


Voor de literatuurstudie hebben we 21 wetenschappelijke artikelen nauwgezet onderzocht. Aan de hand van deze artikelen hebben we de effecten van 29 eHealthmethodes vergeleken met de effecten van gebruikelijke methoden in de zorg.

Bron: Nivel

Vorig artikelOpenheid over tijgermug is dringend geboden
Volgend artikelMalaria de meest voorkomende doodsoorzaak is bij terugkerende reizigers
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.