Zorggroep ROHA in Amsterdam omarmt als eerste LSP Ketenzorg

Array

Inmiddels drie huisartsenpraktijken ‘live’ gegaan

Zorggroep ROHA (Regionale Organisatie Huisartsen Amsterdam) is deze zomer gestart met de implementatie van LSP Ketenzorg. Drie huisartsenpraktijken zijn inmiddels ‘live’ gegaan. Via deze zorgtoepassing van VZVZ (Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie) wisselen de ROHA-huisartsenpraktijken de medische gegevens van patiënten met een chronische aandoening real-time uit vanuit hun HIS met het keteninformatiesysteem cKIS van Caresharing. LSP Ketenzorg vervangt de OZIS-koppeling die wordt uitgefaseerd.

Naast de ROHA en VZVZ nemen ook Caresharing, leverancier van het keteninformatiesysteem cKIS, en de leveranciers van de huisartsinformatiesystemen OmniHis (Scipio), Tetra (Bricks Huisarts) en Dedalus (MicroHIS) deel aan dit innovatieve project. Deze drie HIS-leveranciers bedienen 85% van de huisartsenmarkt in Amsterdam. Onder regie van de ROHA en ondersteund door VZVZ hebben alle partijen sinds afgelopen april nauw samengewerkt en de laatste praktijktesten uitgevoerd. De implementatie van LSP verloopt soepel en aanpassingen voor het werkproces van de POH en huisarts zijn minimaal.

LSP Ketenzorg versterkt de samenwerking in de huisartsenpraktijk

Het actualiseren van de patiëntgegevens tussen het HIS van de huisarts en het KIS van de zorggroep werkt nu real-time beide kanten op, een grote verbetering ten opzichte van de OZIS-koppeling. Jort Berghuis, huisarts A’dam Doctor: “LSP Ketenzorg maakt het mogelijk om de ketenzorgregistratie in het HIS te doen en tegelijkertijd de voordelen van het KIS te behouden. Dat was een nadrukkelijke wens van de huisartsen en praktijkondersteuners: het versterkt de samenwerking tussen huisarts en praktijkondersteuner.”

Doorgroeien naar LSP Netwerkzorg

LSP Ketenzorg optimaliseert ook de uitwisseling tussen het HIS en het netwerkzorgplatform cBoards. De keuze voor LSP Ketenzorg als vervanger van OZIS Ketenzorg biedt de ROHA een goed toekomstperspectief op samenwerking. “Wij zijn blij met een oplossing die het mogelijk maakt om door te groeien van ketenzorg naar netwerkzorg”, voegt Huib Hoogendijk van de ROHA toe. “LSP Netwerkzorg is voor ons een belangrijke voorwaarde om alle HIS’en te ontsluiten via het stedelijk samenwerkingsplatform cBoards. Zo kunnen we als zorggroep HIS-onafhankelijk samenwerken met huisartsen onderling en onze partners in de stad.”

Vernieuwd en vereenvoudigd gebruik van de UZI-pas zeer gebruiksvriendelijk

In de nieuwste versie van cKIS is het gebruik van de UZI-pas vereenvoudigd. Voor Caresharing is dit een belangrijke verbetering. Andra Schmohl van Caresharing: “Hiermee wordt het KIS-dossier real-time automatisch geactualiseerd. Dit stelt ons als leverancier goed in staat een zeer gebruiksvriendelijke en functionele oplossing te implementeren voor onze klanten. En dát maakt LSP Ketenzorg dan ook een meer dan volwaardige vervanging van de OZIS-standaard.”

Samenwerking op ICT-standaarden loont

De softwareleveranciers hebben samen met VZVZ, Nictiz en andere partijen een aantal jaar geleden al de basis gelegd voor de nieuwe LPS Ketenzorg standaard.

Peter Smithjes, algemeen directeur OmniHis: “Het is goed om te zien dat wat we samen bedacht en ontwikkeld hebben, nu ook in de dagelijkse zorgpraktijk wordt gebruikt. Iedere partij registreert in haar eigen systeem en deelt op een uniforme en veilige wijze de gegevens met andere zorgverleners. De gegevensuitwisseling binnen de zorg is hiermee zeer gebaat, we laten de gebruikers ervaren dat het werkt.”

{streamer]

De samenwerking in Amsterdam, met daarin de regie vanuit de ROHA en inhoudelijke ondersteuning vanuit VZVZ, maakt dat we onze klanten beter én sneller kunnen ondersteunen bij de implementatie.

De vereniging VZVZ (Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie) houdt zich primair bezig met het behartigen van de belangen van zorgaanbieders op het gebied van zorgcommunicatie. De leden zijn koepels van zorgaanbieders en patiënten. VZVZ treedt op als verantwoordelijke voor de gegevensverwerking en is opdrachtgever en bestuurder van het VZVZ Servicecentrum. VZVZ heeft als belangrijkste taken: • Organisatorische en technische coördinatie van medische gegevensuitwisselingen; • Beheer en implementatie van afsprakenstelsels en generieke voorzieningen; • Expertisecentrum voor interoperabiliteit en stelselregie.

Bron: VZVZ

Recente artikelen