Ondernemers: Think before you pink!
Het is weer bijna oktober, de tijd dat je nog geen vijf stappen in een winkelstraat kan lopen zonder een actie tegen te komen om geld uit te geven voor borstkanker aan produkten die borstkankerpatienten een “klote” gevoel geven . Poeder je wangetjes met Estée Lauder, bel je roze met KPN en Samsung. Stift je lippen roze met de Etos, dress-up in pink met Miss Etam en verwen je lijf met een roze foundation van Livera, krul je haartje met een roze stijltang en epileer je overtollig hoofdhaar met een roze pincetje. In een oogwenk is de roze-lint makeover compleet.
Altijd vraag ik me dan af, doen die bedrijven dat nu voor zichzelf, of om meer omzet te maken door middel van de “feel Good” gimmick borstkanker? Of vinden deze bedrijven onderzoek naar borstkanker echt belangrijk en willen ze echt iets voor borstkankerpatienten bereiken zonder economisch gewin? Sinds een jaar of drie weet ik het niet meer zo zeker.
Hoeveel extra geld verdienen die bedrijven door dat roze lintje en wat blijft er aan marge over nadat ze hun deel aan Pink Ribbon hebben afdragen? Ik ben bang dat er meer voor de ondernemer overblijft dan voor borstkankeronderzoek . Ik nam maar het voorbeeldje van de pincet van Tweezerman uit 2010. Hij kost €26,95. Volgens branchecijfers wordt gemiddeld 55% van de netto-omzet van parfumerieen besteed aan de inkoop. Een artikel met een consumentenprijs van € 26,95 inclusief btw zou dus in inkoop ongeveer € 12,46 exclusief btw moeten kosten. Als er €2,50 naar Pink Ribbon gaat, dan is de winst nog altijd €7,69. De winkel is ook in oktober open en het personeel is er toch dus het argument van overheadkosten is niet relevant.
Ook bij Swarovski heb ik duidelijk het gevoel dat vooral de winkelier het meeste wint aan aan de Pink Ribbon deal. Ook in die business wordt zeker niet meer dan 70% van de netto-omzet besteed aan de inkoop.
Verkoopprijs | Geschatte marge | geschatte winst voor ondernemer na afdracht Pink Ribbon deel | Opbrengst voor Pink Ribbon | |
Swarovski Tag Pin | €46,00 | €11,60 | €6,60 | €5,00 |
Swarovski Pen | €29,00 | €7,31 | €4,31 | €3,00 |
Swarovski bedel | €44,00 | €11,09 | €6,59 | €4,50 |
Swarovski ketting | €55,00 | €13,87 | €7,87 | €6,00 |
Ik begrijp goed dat bedrijven een bijdrage willen leveren aan de grote roze marketingparade. De verkoop van goederen waarbij een deel van de omzet wordt geschonken aan een goed doel als borstkanker genereert veel goodwill en positieve persaandacht met Pink Ribbon producten en met evenementen lijkt iedereen op een leuke manier bij te dragen aan het bestrijden van een vreselijke ziekte als borstkanker. Maar met een paar rekensommetjes blijkt de ondernemer vaak zelf ook nog te verdienen aan borstkanker. Weliswaar minder maar veel Pink Ribbon goodies zouden, mijns inziens, niet verkocht worden als ze voor vrouwen geen “feel good” aankoop zouden zijn geweest. Als je echt aan liefdadigheid doet dan stel je je product gratis ter beschikking of tegen inkoopsprijs en doneert men de volledige marge aan het goede doel.
In plaats daarvan hebben we een schattige roze-lintje en dito producten gekregen en moeten wij zelf maar zorgen voor de fondsen voor onderzoek. Want Estee Lauder heeft dan in 2011 zo’n $ 8,5 miljoen US dollar aan de Breast Cancer Research Foundation in de VS gedoneerd maar daar hebben wij in Nederland niets aan. En de discussie rond borstkankerbewustzijn moet gaan over de reductie van sterfte en overbehandeling van borstkanker. Maar ESTEE lauder wil het maar over vroegtijdige opsporing hebben en dat men zo levens kan redden.
Sinds deze kwartjes bij mij vielen, keek ik niet meer door een roze bril naar Estee Lauder en alle andere goedbedoelde roze lint initiatieven van ondernemers. Ik zou dan ook heel blij zijn, als ondernemers gewoon een bedrag doneren, zonder dat wij, consumenten, allerlei roze prullen moeten kopen om een donatie te krijgen. Ondernemers en marketeers, hou het ondernemersrisico van de inkoop lekker laag en koop die roze prullen niet in. Doneer gewoon een bedrag en communiceer dat. Dan kan ik kiezen om te shoppen bij borstkanker-bewuste ondernemers die niet aan borstkanker willen verdienen maar gewoon onbaatzuchtig een bijdrage doen om de sterfte en de overbehandeling van borstkanker te reduceren. Dan lopen ze ook geen risico om borstkankerpatienten te schofferen met roze krultangen, sexy BH’s en roze pincetten, waar men vanwege borstkanker weinig aan zal hebben.
Dus Think Before You Pink!
Janine Budding