Zelf de datum van je operatie prikken mogelijk in Sittard

Array

Ziekenhuizen en wachtlijsten voor operaties lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met een strakke planning, zo blijkt in Sittard, verdwijnen die wachtlijsten als sneeuw voor de zon.

Het Sittardse ziekenhuis heeft met zorgverzekeraar CZ afspraken gemaakt over een voorkeursbehandeling bij kleine operaties. ,,Per jaar doen wij 1000 tot 1500 galblaas-, spataders- en liesbreukoperaties. Door een betere logistiek hebben we de wachttijden flink kunnen terugdringen”, zegt chirurg L.van den Akker.

Het Maaslandziekenhuis verwacht binnenkort ook kleine oogheelkundige en gynaecologische ingrepen volgens dit principe te kunnen uitvoeren. Van den Akker: ,,Voordat nu iemand op de operatietafel belandt, hoeven minder stappen te worden doorlopen. Als de huisarts bijvoorbeeld een liesbreuk constateert, kan de patiënt via een telefonische intake zelf de operatiedatum bepalen. Kort voor de operatie is slechts één polibezoek nodig.”

Het contract met CZ voorziet in minimaal 250 versnelde spataderoperaties, 375 liesbreuk-ingrepen en 200 galblaasoperaties. Méér mag natuurlijk, zoals ook CZ-patiënten uit andere regio’s in Sittard welkom zijn voor zo’n versnelde operatie.

Geen ongelijkheid
Van den Akkers collega T. Hoofwijk bestrijdt dat dit leidt tot ongelijkheid onder patiënten van verschillende zorgverzekeraars. ,,Alleen als mensen uit andere regio’s bij bosjes hierheen komen, zouden we logistieke problemen krijgen”, zegt hij. Bovendien heeft het Maaslandziekenhuis inmiddels soortgelijke afspraken met zorgverzekeraar VGZ, waardoor het gros van de patiënten in deze regio is verzekerd van een snelle behandeling.

Het is nog niet zo heel lang geleden dat ook in het Maaslandziekenhuis langere wachtlijsten bestonden voor zulke kleine ingrepen. Een jaar geleden duurde het nog vier tot zes weken, en twee jaar geleden zelfs twee tot drie maanden. Van den Akker: ,,We hebben het systeem omgedraaid. De huisarts constateert bijvoorbeeld spataders. Dan belt de patiënt zelf het ziekenhuis om een operatiedatum te bepalen. Voorheen stelde het ziekenhuis die datum vast. Als een patiënt dan niet kon vanwege andere verplichtingen, of omdat hij werd overrompeld door een snelle datum, had dat een ongunstig effect op het operatieschema.” Nu kan de ingreep binnen tien werkdagen worden uitgevoerd.

Juiste diagnose
Ervan uitgaande dat de huisarts de juiste diagnose heeft gesteld. ,,In 95 procent is dat zo. Vijftien op de honderd keer moet er meer gebeuren. Dan zijn meer onderzoeken nodig of vraagt bijvoorbeeld medicatie specifieke aandacht voordat je gaat opereren.”

Al sinds begin vorig jaar werkt het Maaslandziekenhuis met een telefonische intake. In 2004 zijn in totaal 969 patiënten volgens deze versnelde procedure geholpen. Cruciaal voor deze aanpak blijkt de zogeheten witte-gaten-planning waarmee de Sittardse chirurgen al jaren succes boeken. Simpel gezegd komt het erop neer dat alle ingrepen zijn te plannen, dus óók spoedoperaties. Wiskundig bezien dan. Natuurlijk weet de chirurg ook niet van tevoren dat hij op maandag mevrouw Jansen met een blindendarmontsteking op de operatietafel krijgt en op dinsdag meneer Pieterse met een slagaderlijke bloeding.

Clou
Wel is bekend dat zo’n veertig procent – een statistisch gegeven – van alle ingrepen (semi-)spoed is. ,,Hiervoor roosteren wij dagelijks standaard twee uur OK-tijd in, zodat je ruimte hebt om te schuiven”, legt Van den Akker uit. Terwijl één operatiekamer (OK) acht uur is volgepland met kleine ingrepen als spataders, is de andere vijf tot zes uur beschikbaar voor grotere ingrepen als buik- en darmoperaties. De resterende tijd binnen die OK blijft vrij voor spoedoperaties. ,,De clou van het hele verhaal is dat bij wijzigingen kleine operaties worden vervangen door kleine ingrepen en grote door grote”, zegt Hoofwijk. ,,Zo voorkom je dat bij een ingelaste spoedoperatie zes patiënten met kleinere ingrepen moeten schuiven.”

Dankzij een efficiënte planning kon in 2001 al het aantal acute operaties na elf uur ’s avonds worden teruggebracht tot vier procent van alle ‘spoedjes’. Dat zijn cijfers waar een ziekenhuis in dit tijdperk van doelmatiger werken mee thuis kan komen.

Bron: De Limburger

Recente artikelen