Persbericht

MedicalFacts.nl heeft sinds september 2009 een plek in de Hyped Weblog Top 30 bereikt. Naast alle weblogs is dit een opvallende plek voor de enige medische titel in de ranking. MedicalFacts.nl biedt adverteerders mooie advertentievormen aan en maakt altijd maatwerk van campagnes. Persberichten zijn welkom op redactie@medicalfacts.nl (berichten dienen nieuwswaardig te zijn voor zorgverleners, morgen niet te commercieel zijn een link is toegestaan indien functioneel in voor het bericht en meetlinks staan we niet toe!)

Social media is steeds belangrijker gaan worden en ook wij zijn steeds meer gaan twitteren, facebooken en ook LinkedIn wordt voor dat doel ingezet. Vooral twitter is zeer effectief gebleken, maar zorgt er niet voor dat we onze kosten kunnen dekken. Daarom hebben we een plan. Een plan om ook de komende jaren ons en jullie, nieuws gratis aan te kunnen bieden. Liever geen slotjes met betaalde content, want als het aan ons ligt geen schreeuwende reclamebanners. Reclamebanners hebben veel minder effect dan een goed inhoudelijk en correct stuk, een aanjagende tweet en de inhoudelijke discussie over nieuws via social media. Uiteindelijk willen we kennis blijven delen zodat we echt het verschil kunnen blijven maken.

Janine Budding cybergoddessWe gaan in juni het tiende jaar in en willen dat op een andere manier gaan doen, van free publicity naar fair publicity. Er is veel marktkennis en medische kennis bij MedicalFacts en dat heeft er vaak voor gezorgd dat we veel voor onze partners en sponsors kunnen betekenen. Deze economische crisis maakt dat we moeten innoveren en dat is precies wat we gaan doen! We gaan op een andere manier kijken naar wat mensen willen en wat duurzaam medisch nieuws brengen is. In onze visie is het contact directe contact tussen lezer en nieuwsmaker op basis van wederkeringheid het belangrijkst.

 

Van free publicity naar fair publicity
We plaatsen al vele jaren, geheel kosteloos persberichten. Het is een gratis dienst waarin we andere partijen onze exposure gunnen. En die gunfactor is zeker bij newsjacking belangrijker dan ooit. Maar op een bepaald moment gaat de schoen een beetje wringen.

Steeds meer journalisten zijn inmiddels freelancer of ZZP-er omdat zij de zekerheid van een vast dienstverband hebben moeten verruilen voor werken voor eigen rekening. Al deze zelfstandige journalisten/uitgevers krijgen voor dezelfde diensten minder betaald dan werknemers. Krijgen geen pensioen, geen vakantie, geen doorbetaling bij ziekte, geen opslag bij normaal functioneren, geen winstuitkering, en hebben geen fiscale bedrijfsfiets.
Het heeft het bezoeken van persevent voor de ZZP-er een keerzijde. Persevents zijn leuk en nuttig toen journalisten nog in dienst waren. Journalisten waren veelal in vaste dienst omdat bedrijven flinke budgetten hadden voor advertising. Grote deals werden met uitgevers gesloten en zo hadden uitgevers de beschikking over flinke budgetten waarmee ze journalisten in loondienst van konden betalen. En zo werd de schijn opgehouden dat de journalist geheel onafhankelijk zijn artikelen produceerde. Maar op de achtergrond hield de uitgever ook het belang van zijn adverteerder goed in de gaten.
De advertentie-inkomsten slonken, journalisten werden ontslagen en kozen, vaak noodgedwongen, voor het zelfstandigenbestaan. Velen accepteerden het als een feit. Alleen de wereld van free publicity en pers-events is niet met haar tijd meegegaan. En vooral rondom free publicity is een tweedeling ontstaan.

Journalisten in loondienst zouden wel naar een persevent willen, maar hebben inmiddels zoveel werk, doordat uitgeverijen flink zijn afgeslankt, dat ze de tijd niet hebben om naar persevents te gaan en worden zo niet geinformeerd over nieuwswaardige content waarmee het medium zich mooi zouden kunnen onderscheiden. Voor de zzp-journalist is het een mooie manier om je te laten informeren over nieuwswaardige feiten en zich zo te onderscheiden maar heeft geen fondsen omdat te kunnen bekostigen. Met het persbericht gaat het al op dezelfde manier, bij de journalist in loondienst komen steeds vaker persberichten in het medium waar ze voor werken, ZZP-journalist moet steeds beter op z’n verdienmodel letten en dus komen die free-publicity berichten om druk te staan omdat ze het verdienmodel van ze het verdienmodel meer en meer ondermijnen
En als je er dieper over nadenkt zit free-publicity heel oneerlijk en zeker niet duurzaam in elkaar. Het verdienmodel is uit balans en zal op korte termijn onhoudbaar blijken.

Wat is er aan de hand: een bedrijf wil PR voor een dienst of product omdat er iets nieuwswaardig over te melden is. Of omdat het de behoefte of problemen van velen zou kunnen oplossen. Het zou logisch zijn dat een bedrijf zich zou melden bij de media om te laten beoordelen of het nieuwtje, nieuwswaardig genoeg is om de journalist er dan een goed redactioneel stuk voor een bepaald medium te laten maken. Maar als een bedrijf zich voorheen meldde bij de media werd hij/zij vaak heengezonden met de boodschap dat het te commercieel is en dat er een mediacampagne moet worden ingekocht, soms al dan niet in combinatie met een redactioneel stuk. Maar toen het crisis werd, was dat voor veel bedrijven niet meer te betalen, veel mediacampagnes zijn behoorlijk prijzig. Dus ging het bedrijfsleven naar andere vormen om media aandacht te krijgen: En dat ontging de marketer niet, die begreep dat aandacht in media is goud waard is. En dus boden andere slimme marketeers een nieuwe dienst aan: Free publicity en news jacking.
Free publicity en news jacking wordt door bedrijven gezien als één van de meest effectieve manieren om je doelgroep te overtuigen. Het is erop gebaseerd dat niet het bedrijf maar “een derde” tips geeft. Free publicity maakt handig gebruik maken van interne en externe communicatie om een bepaald publiek te informeren of te beïnvloeden. Al is die publicity niet gratis, althans niet voor het bedrijf dat de PR zoekt. Zij huren meestal een bureautje is, dat bureau wordt stevig betaald voor redactionele publiciteit. Het voordeel van redactionele content is dat het komt geloofwaardiger over komt dan een advertentie. En Free publicity-diensten zijn goedkoper dan reclame. Het bureau voor free publicity heeft zelf geen title om in te kunnen publiceren maar bedenken een list om journalisten te verleiden. Ze organiseren vaak een pers event huren een chique of aansprekende locatie huren catering, huren aankleding voor de locatie en nodigen journalisten uit, soms zelf met een BN-er die wordt ingehuurd om het event meerwaarde te geven en een zo hoog mogelijk opkomst van journalisten te genereren om het doel: zo veel mogelijk redactionele publiciteit te verkrijgen. Het bedrijf, wat op zoek was naar redactionele aandacht, krijgt een rekening van het Free PR buro voor de organisatie van het pers-event plus gemaakte kosten en het Free PR bureau dringt nog wat subtiel aan bij de journalisten die kwamen opdagen, levert vervolgens een rapportage van de omvang en kwaliteit van de redactionele aandacht het bedrijf uiteindelijk in ruil voor haar investering heeft gekregen.

Advertenties werden steeds minder populair. Bedrijven leken meer waar voor minder geld te krijgen. “Free publicity” bureautjes streken inmiddels een deel van de, door de crisis, geslonken,`pr budgetten van bedrijven op. De inkomsten van uitgevers werd lager en dus werden journalisten en redacteuren ontslagen. Die, door gebrek aan werkgelegenheid, als freelancer of ZZP-er aan de slag gaan die minder verdienen van collega’s in loondienst die geen tijd meer hebben voor persevents.

Goede redactionele aandacht bij de doelgroep van een bedrijf is waardevol, en juist dat punt wordt door veel PR-bureaus gemist. Het “free” in free-publicity slaat vooral voor het ontbreken van een  vergoeding die zzp-ers en freelancers krijgen voor een kwalitatief hoogwaardige product als redactionele aandacht. Hetgeen wat als goud wordt gezien door die bedrijven en waar de bedrijven fors voor betalen.

Als bedrijven die redactionele aandacht waardevol vinden en dat willen blijven gebruiken moet er echt iets gebeuren. ZZP-ers en freelance journalisten en uitgevers hebben geld en tijd nodig om in hun medium te investeren om de invloed te kunnen blijven behouden. Daarom verzoeken wij ook vriendelijk om een sponsorbijdrage.  Ik jou tweet dan ook maar eens aangrijpen om te pleiten te stoppen met “free publicity” en samen een nieuwe vorm aan te gaan; Fair publicity.

fair publicity“Fair publicity”
Bij “Fair publicity” is er ook een vergoeding voor de journalist. Een journalist die nog steeds onafhankelijk zijn of haar mening geeft en haar eigen redactionele bijdrage maakt na aanwezigheid bij een presentie van organisatie of bedrijf dat redactionele aandacht wil.

Een lang verhaal voor een korte boodschap. Wij komen graag aandacht besteden aan de activiteiten van PinkValley, maar we vragen wel een fee voor de aandacht. Als er op locatie wordt gepresenteerd dan worden de reiskosten van de journalist plus een vergoeding van €350,= (maximale tijdsduur presentatie 2,5 uur) in rekening gebracht. Hiervoor komt een journalist van MedicalFacts naar de presentatie en maakt hierover een redactioneel stuk. Voor publicatie krijgt het bedrijf de inhoud te zien en heeft het recht om het artikel vooraf in te zien en heeft het alleen recht, zonder opgaaf van reden, een go/no go te geven voor publicatie. Het bedrijf kan een artikel tegen te houden. Dus voor €350 euro huur je een onafhankelijk journalist in die gegarandeerd een artikel over je dienst of product maakt.

Onderaan het artikel komt de vermelding dat het een “fair publicity” artikel betreft. Dus een objectief artikel geschreven waar goed hoor en wederhoor is toegepast en waar er een vergoeding was voor de diensten van de journalist/uitgever/blogger voor zijn/haar werkzaamheden niet voor zij of haar mening.
De redactionele aandacht is écht het belang van de lezer. En blijft transparant wie of wat die bron van het artikel is.

Daarom hier onder een aantal mooie suggesties, maar maatwerk altijd mogelijk!

Pakket 1: sponsors voor €2500,-:

  1. Uw logo op de site als partner die het medisch nieuws van MedicalFacts mogelijk maakt
  2. 3 onderwerpen die door @medicalfacts en @zorgnl via twitter worden aangejaagd met minimaal 5 tweets per account of participatie in 3 twitterdiscussie over zorgonderwerpen
  3. 2 uur strategie-, marketing- of inspiratiegesprek met Janine Budding of fotosessie van event, bedrijf, product
  4. 4 berichten over uw bedrijf, dienst, product,event etc. in het medisch nieuws (ca. 10.000 bezoeken per dag)
  5. e een eigen pagina op het domein van medicalfacts.nl. Dus bijvoorbeeld www.medicalfacts.nl/uwbedrijfsnaam

Pakket 2: sponsors voor €5000,-:

  1. Uw logo op de site als partner die het medisch nieuws van MedicalFacts mogelijk maakt
  2. 20 onderwerpen die door @medicalfacts en @zorgnl via twitter worden aangejaagd met minimaal 10 tweets per account of participatie in 3 twitterdiscussie over zorgonderwerpen welke we zullen aanjagen en de traceerbaarheid en invloed achteraf rapporteren.
  3. Alle berichten van uw bedrijf, dienst, product,event etc. in het medisch nieuws (ca. 10.000 bezoeken per dag)
  4. Een eigen pagina op het domein van medicalfacts.nl. Dus bijvoorbeeld www.medicalfacts.nl/uw bedrijf

Pakket 3: gesponsord bericht voor €250,-:

  1. Uw logo op de site als partner die het medisch nieuws van MedicalFacts mogelijk maakt
  2. uw bericht wordt door @medicalfacts en @zorgnl via twitter worden aangejaagd
  3. uw berichten over uw bedrijf, dienst, product,event etc. in het medisch nieuws (ca. 10.000 bezoeken per dag)

 

Bijgaand onze twitter accounts en invloedsscores

https://twitter.com/medicalfacts

Peerindexscore 62
Kloutscore: 57
Kredscore: 811/8

https://twitter.com/zorgnl

Peerindexscore: 68
Kloutscore: 59
Kredscore 773/7

Cijfers 12-4-2013

“We zien de toegevoegde waarde van samenwerking met sponsors, vooral ook door naar ze te luisteren. Mensen die investeren in een onderneming willen daar een goed gevoel aan over houden. De interactie met sponsors vinden we belangrijk.”

Meer informatie? mail janine@medicalfacts.nl of bel 06 53 707703

Janine Budding

11 september 2014

De redactie bestaat niet uit professionals die werkzaam zijn of zijn geweest in de zorg. Bij de samenstelling van de website wordt zo zorgvuldig mogelijk te werk gegaan. De ontwikkelingen in de medische wetenschap snel en wij willen hier een overzicht bieden van de ontwikkelingen. Het voorkomen dat niet alle in deze website opgenomen informatie up-to-date is, dat horen we dan graag van u.

Alle informatie over de advertentiemogelijkheden bij MedicalFacts vindt u op de website van Adfab.
Mocht u specifieke vragen hebben, neem dan contact op met hun salesteam
via 020 345 2400 of via het contactformulier.

Voor mediacampagnes verwijzen we u naar Adfab digital marketing

Mr. G. Groen van Prinstererlaan 89 a
1181 TR Amstelveen

Telefoon: 020 345 2400
Fax: 020 3452356
Email: info@adfab.nl
KvK: 34252856

Over Adfab
Adfab werd september 2006 opgericht. Het online advertising netwerk verzorgt de commerciele exploitatie van websites met een sterkte focus op gezondheid, duurzaamheid, vrouwen en nieuws. Daarnaast vertegenwoordigt Adfab in Nederland onder meer Microsoft Advertising en BBC.

Over Acquire Digital
Acquire Digital startte in 2005 en heeft zich sindsdien als enige netwerk in Nederland volledig toegelegd op de exploitatie van zakelijke websites. Het netwerk vertegenwoordigt honderdzestig websites binnen diverse branches.

15 maart 2013