Nadere regels sponsoring patiëntenverenigingen
ArrayBij sponsoring van beroepsbeoefenaren zijn farmaceutische bedrijven gebonden aan de regels van de CGR, die met name gericht zijn op het voorkomen van ongewenste beïnvloeding van voorschrijfgedrag. Om ook in de relaties met de patiëntenorganisaties iedere associatie daarmee te voorkomen, acht de CGR het wenselijk om de randvoorwaarden voor een verantwoorde samenwerking tussen farmaceutische bedrijven en patiëntenorganisaties vast te leggen. De CGR komt binnenkort dan ook met gedragsregels voor sponsoring van patiëntenverenigingen door de farmaceutische industrie. Kern van deze gedragsregels is:
• door de sponsoring mag de onafhankelijkheid van de patiëntenvereniging niet in gevaar worden gebracht;
• de afspraken moet op een transparante wijze zijn vastgelegd;
• met uitzondering van specifieke projecten mag geen exclusiviteit worden bedongen;
• directe of indirecte reclame voor geneesmiddelen is niet toegestaan.
De concept-gedragsregels zijn inmiddels aan de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) voorgelegd en zij hebben aangegeven bij het opstellen van een eigen gedragscode met de randvoorwaarden rekening te houden. De verwachting is dat de CGR in september de exacte tekst van deze normen zal publiceren. De gedragsregels zullen formeel in werking treden per 1 januari 2006.
Bron: HuisartsVandaag