Niet gecategoriseerd

Zorgconsument wordt negatief benaderd

Array

Op de weblog van Martijn Hulst een interessante gedacht over wachtijden. In mijn studie healtcare bedrijfkunde heb ik geleerd dat wachtlijsten een luxe probleem zijn maar de benadering van Martijn was even nieuw als verhelderend.

Wanneer je op zoek gaat naar een reis, zie je altijd een overzicht van wanneer je kan. Nooit een overzicht van hoe lang je moet wachten totdat je vertrekdatum is. De eerst mogelijke vertrekdatum wordt gegeven. Dit zorgt ervoor dat je een direct positief beeld hebt. Immers ‘weten wanneer je kan’ is beter dan ‘weten hoe lang je nog niet kan’.

Wachttijden van ziekenhuizen worden echter altijd als wachttijden weergegeven. Je ziet staan hoeveel weken het nog duurt, voordat je behandeld kan worden. Nooit zie je wachttijden beschreven staan als ‘behandelingen mogelijk vanaf 5 september 2005’. Mijns inziens zou dit veel meer duidelijkheid kunnen bieden. Het zorgt ook voor een positief beeld bij de zorgconsument. Hij weet immers wanneer hij aan de beurt is. Hij hoeft ook zelf niet te gaan uitrekenen (reken maar eens een wachttijd van 26 weken uit…wanneer ben je dan aan de beurt?). En tenslotte kan je dan ook teksten publiceren als ‘behandelingen mogelijk per direct’.

Hij komt dan ook tot de conclusie dat de zorg haar zorgconsumenten negatief benaderen en dit was een mooi voorbeeld hoe eenvoudig je dingen soms kan omdraaien.

Bron: MartijnHulst

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.