Zorgconsument wordt negatief benaderd
ArrayOp de weblog van Martijn Hulst een interessante gedacht over wachtijden. In mijn studie healtcare bedrijfkunde heb ik geleerd dat wachtlijsten een luxe probleem zijn maar de benadering van Martijn was even nieuw als verhelderend.
Wanneer je op zoek gaat naar een reis, zie je altijd een overzicht van wanneer je kan. Nooit een overzicht van hoe lang je moet wachten totdat je vertrekdatum is. De eerst mogelijke vertrekdatum wordt gegeven. Dit zorgt ervoor dat je een direct positief beeld hebt. Immers ‘weten wanneer je kan’ is beter dan ‘weten hoe lang je nog niet kan’.
Wachttijden van ziekenhuizen worden echter altijd als wachttijden weergegeven. Je ziet staan hoeveel weken het nog duurt, voordat je behandeld kan worden. Nooit zie je wachttijden beschreven staan als ‘behandelingen mogelijk vanaf 5 september 2005’. Mijns inziens zou dit veel meer duidelijkheid kunnen bieden. Het zorgt ook voor een positief beeld bij de zorgconsument. Hij weet immers wanneer hij aan de beurt is. Hij hoeft ook zelf niet te gaan uitrekenen (reken maar eens een wachttijd van 26 weken uit…wanneer ben je dan aan de beurt?). En tenslotte kan je dan ook teksten publiceren als ‘behandelingen mogelijk per direct’.
Hij komt dan ook tot de conclusie dat de zorg haar zorgconsumenten negatief benaderen en dit was een mooi voorbeeld hoe eenvoudig je dingen soms kan omdraaien.
Bron: MartijnHulst