Leer op school wat gezond is

Array

Frisdranken hoeven niet verboden te worden op scholen, vindt het Voedingscentrum, dat tal van activiteiten ontplooit om scholieren gezonder te laten eten en drinken.

Anders dan op veel Amerikaanse scholen, kunnen Nederlandse middelbare scholieren in hun pauzes de straat op. Scholieren die binnen hun school geen snacks, snoep of frisdranken kunnen kopen, zullen naar een snackbar, supermarkt of benzinestation gaan. Een streng beleid met veel verboden zou daarmee wel eens averechts kunnen werken, vreest het Voedingscentrum.

Nog belangrijker bijna vinden deskundigen dat leerlingen ook moeten leren wat gezond is en wat niet. Een breed aanbod binnen de school kan leerlingen in hun eet- en drinkgewoonten ’vormen’, zeker als de school ook in de lessen aandacht aan gezonde voeding besteedt.Het Voedingscentrum is er ook geen voorstander van om alle automaten uit de school te halen. Het voordeel van een automaat is immers dat leerlingen op elk gewenst moment van de dag iets te eten of drinken kunnen kopen. Wél behoeft de inhoud van de automaat op menig school verbetering. Begin dit jaar presenteerde het Voedingscentrum daartoe het project ’De Gezonde Schoolkantine’, dat scholen helpt een verantwoord assortiment in hun kantine en automaten samen te stellen.

Samen met voedingskundigen maakte het Voedingscentrum een indeling in drie groepen: de beste groep (waaronder vers fruit, karnemelk, soep, ontbijtkoek en light frisdranken), de middengroep (waaronder halfvolle melk, honing, eierkoek en sinaasappelsap) en de minst goede groep (waaronder gedroogd fruit, volle melk, donut, cola en thee/koffie met suiker). Een gezonde kantine bevat bij voorkeur 75 procent producten uit de beste- en middengroep en 25 procent uit de minst goede groep.

Het Prisma College in Breda was in maart een van de eerste scholen die volgens deze visie werkte. Vette kaas werd hier bijvoorbeeld vervangen door magere, wit brood door bruin brood. Ook de friteskraam voor de deur werd weggestuurd.

„Steeds meer scholen zullen dit voorbeeld volgen”, verzekert een woordvoerster van het Voedingscentrum. „Ruim 600 scholen vroegen ons materiaal aan en de GGD-en zijn heel actief om dit project te promoten. Bovendien biedt de GGD ondersteuning aan.”Overigens gaat het hier alleen over middelbare scholen, basisscholen hebben doorgaans geen kantine en automaten voor de kinderen. Ook de onderwijs-inspectie maande de scholen in haar laatste jaarverslag om meer aandacht aan ’gezond leven’ te besteden. Dit kan door meer lessen gymnastiek en vooral ook door meer samenhang in de lessen: bewegingsonderwijs kan bijvoorbeeld beter aansluiten bij biologie- en verzorgingslessen waarin voeding en gezondheid aan bod komt.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen