Nieuw onderwijsprogramma VUmc
De opleiding geneeskunde van VU medisch centrum is vernieuwd. Op 5 september starten bijna 400 eerstejaars met dit competentiegerichte programma: VUmc-compas. VUmc-compas leert studenten kennis, vaardigheden en gedrag te integreren. Deze competenties zijn gebaseerd op acht rollen die iedere basisarts moet beheersen. De start van dit nieuwe programma wordt feestelijk ingeluid met de speciale voorstelling M is for Medicine 2 gemaakt door Saskia Boddeke en Peter Greenaway m.m.v. Orkest de Volharding.
Aanleiding voor de vernieuwing vormt de behoefte aan een betere aansluiting bij de voor- en vervolgopleiding, nieuwe onderwijskundige inzichten en een veranderende maatschappelijke vraag naar medische zorg. Vanaf dag één van de studie staat het verhaal van de patiënt centraal. Niet alleen om te achterhalen wat deze mankeert, maar ook om te ervaren hoe je als arts het beste met een patiënt kunt omgaan.
Daarvoor is kennis nodig, maar je moet ook weten hoe je deze kennis kunt toepassen. VUmc-compas leert studenten om hun kennis, vaardigheden en gedrag te integreren. Zo verwerven ze competenties, die ze professioneel kunnen inzetten in hun werk als arts. VUmc-compas is gebaseerd op acht rollen die een arts moet kunnen vervullen. Zeven rollen zijn in Canada door patiënten geformuleerd: medisch expert, communicator, academicus, samenwerker, organisator, gezondheidsbevorderaar en beroepsbeoefenaar. VUmc heeft hieraan de rol van reflector toegevoegd. VUmc-compas is vormgegeven door docenten, studenten en medewerkers van het onderwijsinstituut VUmc.
Het programma wordt op 5 september feestelijk ingeluid met een speciale voorstelling van Saskia Boddeke en Peter Greenaway: M is for Medicine 2. De voorstelling is gebaseerd op Greenaway’s productie uit de jaren ’80 M is for Mozart. Wij nodigen u uit om deze bijzondere deze bijzondere voorstelling, uitgevoerd door drie dansers, een sopraan en Orkest de Volharding bij te wonen!
Bron: VUmc