Clientenraden functioneren niet
Array Cliëntenpanels mogelijk goed alternatief
Veel ziekenhuizen en thuiszorgorganisaties slagen er niet in goed functionerende cliëntenraden op te tuigen. Dat stelt promovenda Gerdien van der Voet in haar proefschrift De kwaliteit van de WMCZ als medezeggenschapsrecht.
Veertig procent van de ziekenhuizen heeft geen cliëntenraad. Van de overige zestig procent heeft een groot deel de cliëntenraad gekortwiekt door het verzwaarde adviesrecht af te schaffen.
Witte raaf
Van der Voet: "Een ziekenhuisbestuurder zei me dat veel ziekenhuizen alleen een cliëntenraad instellen om van het gezeur af te zijn. Een goed functionerende cliëntenraad is een witte raaf."
Weinig binding
Ook thuiszorginstellingen hebben grote moeite om representatieve cliëntenraden in te stellen. De cliënten worden thuis verzorgd en hebben weinig binding met de instelling. Bovendien is het moeilijk de raden te vullen omdat cliënten snel overlijden.
Intramuraal
In de intramurale AWBZ-instellingen voldoen de cliëntenraden wel. Maar volgens Van der Voet zou de inspraak van cliënten op hetzelfde niveau moeten worden getrokken als van medewerkers. Ziekenhuizen en thuiszorginstellingen zouden de vrijheid moeten krijgen om een beter bij hun passende vorm van cliëntenparticipatie te kiezen.
Cliëntenpanels
Van der Voet denkt bijvoorbeeld aan het bevragen van cliëntenpanels om relevante informatie over wensen en behoeften van cliënten boven tafel te krijgen. Daarvoor moet de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) worden aangepast.
Bron: ZorgVisie