Consumentisme leidt niet tot een betere gezondheid
ArrayConsumentisme leidt niet tot een betere gezondheid , zo stond het onlangs in The Lancet – en in Artsenkrant 1689. Meer nog, zegt The New York Times, mensen vinden het moeilijk om een moderne patiënt te zijn. Ze worden geconfronteerd met onzekerheid, eenzaamheid en angst.
"Patiënten hebben via internet toegang tot een breed palet van informatie. Wat de meeste patiënten niet hebben, is de kennis en de kunde om bruikbare en correcte informatie te onderscheiden van onbruikbare adviezen", aldus het editoriaal in The Lancet. "Patiënten en artsen moeten beter naar elkaar luisteren. Consumentisme leidt niét tot een betere gezondheid", zo stelde The Lancet.
"De moderne patiënt heeft geluk en ongeluk", schrijft Jan Hofman in The New York Times. "Een generatie terug streden patiënten voor meer inspraak, meer keuze en meer informatie. Dat is in grote mate wat ze vandaag hebben: een overvloed aan informatie, behandelingsopties en het recht om te kiezen. Sommige patiënten zijn daar fanatiek blij om, maar heel wat patiënten vinden het moeilijk om een moderne patiënt te zijn. Ze voelen zich onzeker, eenzaam, overweldigd en angstig. Een moderne patiënt moet niet alleen beslissingen nemen, hij moet ook doktersafspraken regelen, medische dossiers beheren en onderhandelen met verzekeringsmaatschappijen. Die laatste beslissen welke behandeling terugbetaald wordt en welke niet."
Bron: Medisurf