Niet gecategoriseerd

Tips patiëntveiligheid

Array

Patiënten kunnen zelf een actieve bijdrage leveren aan de veiligheid in ziekenhuizen. Vanaf 10 oktober krijgen patiënten in de Isala klinieken in Zwolle en het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht op de afdelingen neurologie en chirurgie hiervoor een patiëntveiligheidskaart overhandigd. Patiëntveiligheid gaat om het voorkomen van schade die patiënten ondervinden als gevolg van incidenten in het ziekenhuis. De patientveiligheidskaart is ontwikkeld door het LEVV (Landelijk Expertisecentrum Verpleging & Verzorging), de Orde van Medisch Specialisten, het Universitair Medisch Centrum Utrecht, Isala klinieken en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) die de proef coördineert.
De complexiteit van behandelingen, overdrachtmomenten tussen deskundigen, technische apparatuur en communicatie maken het mogelijk dat er fouten optreden in het behandelingsproces. Patiënten zijn zich niet altijd bewust van de risico’s die verbonden zijn aan het verblijf in een ziekenhuis terwijl ziekenhuisorganisaties toch betiteld kunnen worden als ‘risicodragende’ organisaties, net zoals de luchtvaart en spoorwegen. Ook de witte jassen, chemische geurtjes en het medisch vakjargon maken de wereld van het ziekenhuis voor veel patiënten dusdanig overrompelend dat hun mondigheid hen soms in de steek laat.  Patiënten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid van de zorg door de zorgverlener volledig te informeren over hun gezondheidstoestand, alert te zijn op wijzigingen in het normale behandelpatroon en door het goed volgen van het behandelplan. De patiëntveiligheidskaart, (een kaart met tekeningen van Gerrit de Jager en een bondige toelichting) geeft patiënten tips die zij in de communicatie met hun zorgverlener kunnen gebruiken. ‘Help mee aan uw veilige behandeling’ luidt de titel van de patiëntenkaart:

  • Geef alle informatie over uw gezondheidstoestand.
  • Geef het aan als u iets niet begrijpt.
  • Bespreek vooraf het verloop van uw operatie.
  • Schrijf op welke medicijnen u gebruikt.
  • Stel vragen als de medicijnen er anders uitzien dan u verwacht.
  • Volg de instructies en adviezen goed op.

“Het zijn geheugensteuntjes voor de patiënt die hem of haar stimuleren de betrokkenheid bij de zorg te vergroten”, verduidelijkt Ian Leistikow, projectleider patiëntveiligheid in het UMC Utrecht. “Uiteraard blijft de verantwoordelijkheid voor de zorg bij het ziekenhuis.” In het buitenland zijn al soortgelijke handreikingen ontwikkeld, maar nog niet eerder werden ook de bruikbaarheid en werkzaamheid daarvan onderzocht. Dat is met dit project wel het geval. Het project wordt gefinancierd door ZonMW. Eind dit jaar worden de resultaten van de proef bekend gemaakt.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.