Dokter Google en de zorgconsument: Wie licht wie voor?

Over Dokter Google ga ik het zeker hebben tijdens mijn presentatie dinsdag aanstaande op het Regio-overleg van patientenvoorlichters en zorgcommunicatiemedewerkers uit Brabant en Zeeland. Want hoe je het of wendt of keert en of je er nu als zorgprofessional blij mee bent of niet, je zou Dokter Google kunnen beschouwen als de meest laagdrempelige en 24 uur per etmaal toegankelijke dokter en patientenvoorlichter die we anno 2008 kennen.


Dat is de health 2.0 werkelijkheid waarin de zorgconsument van vandaag zich al aardig thuis begint te voelen maar waarmee veel zorgprofessiomals nog maar net of nog helemaal niet mee vertrouwd zijn. Laat staan dat ze er al iets mee doen in hun dagelijkse werkzaamheden. Maar dat begint gelukkig te veranderen en dat is ook echt wel nodig als je bijvoorbeeld kijkt naar deze cijfers die Martijn Hulst noemt in één van zijn blogposts over deze veranderende werkelijkheid:

  • 84% van de online-ers zoekt naar gezondheidsgerelateerde informatie
  • 7 op 10 patienten ‘googlet’ voor artsbezoek
  • 34% van de online zorgconsumenten baseren zich op de content van anderen over gezondheidszorg en gezond leven
  • 14% van de internetgebruikers publiceert online wel eens ervaringen met betrekking tot ziekte en medicijnen
  • En tot slot: 60% van de online chronische patienten kent Kiesbeter.nl niet

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: health20 web2.0)

Maar zoals je ziet zal ik behalve bij Dokter Google vooral stilstaan bij de achterliggende ontwikkeling die nu ook tot de zorg begint te door dringen: Patienten, zorgconsumenten ofwel mensen die online van alles met elkaar delen en daar volop aan het samenwerken zijn.

En in die zin lichten ze nu ook elkaar voor. Met als gevolg een veranderende rol van patientenvoorlichters en zorgcommunicatiemedewerkers. En dat is dan ook het thema van mijn presentatie want wie licht wie nu eigenlijk voor?

Deze post is eerder geplaatst op fackeldeyfinds.com

Recente artikelen