Maasstad Ziekenhuis live met OpenCare:DigiPas Balie van Centric

zuil_digipasHet Maasstad Ziekenhuis te Rotterdam is live met OpenCare:DigiPas Balie, onderdeel van het DigiPas-concept van Centric. Eerder ging het ziekenhuis al live met het onderdeel Selfservice. Centric en het Maasstad Ziekenhuis hebben OpenCare:DigiPas gezamenlijk ontwikkeld.

In de zorg is het identificeren van personen een centrale activiteit. Het is namelijk van cruciaal belang dat de juiste personen de juiste zorg krijgen. OpenCare:DigiPas biedt een totaaloplossing voor de volledig correcte identificatie van personen. De oplossing bestaat onder andere uit het Selfserviceconcept, waarmee patienten bij een informatiezuil hun digitale patientpas zelf aan kunnen maken. In de praktijk blijkt echter dat sommige patienten meer behoefte hebben aan persoonlijk contact. Om aan deze behoefte te voldoen en toch hetzelfde type pasje te kunnen creeren, heeft Centric OpenCare:DigiPas Balie ontwikkeld.

OpenCare:DigiPas Balie werkt hetzelfde als OpenCare:DigiPas Selfservice, maar dan vanaf een werkplek achter de balie. De patient wordt aan de balie door een medewerker van het ziekenhuis geholpen met het aanmaken van een persoonlijke pas. Zo kan het ziekenhuis toch persoonlijke service blijven bieden en tegelijkertijd patienten identificeren. In tegenstelling tot het Selfserviceconcept, ondersteunt OpenCare:DigiPas Balie ook reisdocumenten ‘oude stijl’, oftewel paspoorten en identiteitskaarten die niet voorzien zijn van een RFID-chip. Daarnaast wordt de foto vanaf de fysieke pas uitgelezen met een optische scan, waardoor de kans op frauderen met reisdocumenten oude stijl nog kleiner wordt. OpenCare:DigiPas Balie is een ondersteunende applicatie die het omgaan met persoonsgegevens voor medewerkers van ziekenhuizen eenvoudiger maakt en is geïntegreerd met het ziekenhuisinformatiesysteem. Inmiddels zijn beide locaties van het Maasstad Ziekenhuis, locatie Zuider en Clara, live met het systeem.

OpenCare:DigiPas Selfservice

Het Maasstad Ziekenhuis werkt sinds 1 september 2008 ook met OpenCare:DigiPas Selfservice. De ervaringen zijn erg positief: de rijen bij de registratiebalie zijn afgenomen, waardoor het ziekenhuis klantgerichter kan werken. Doordat de patientgegevens op een chip in de patientpas worden opgeslagen, biedt deze oplossing diverse doorgroeimogelijkheden. Bijvoorbeeld het zelf kunnen maken van afspraken, het terugdringen van wachttijden in combinatie met sms-alert en versnelde aanmelding en afhandeling van poli-afspraken.
Over het Maasstad Ziekenhuis

Het Maasstad Ziekenhuis te Rotterdam, voorheen Medisch Centrum Rijnmond-Zuid, is een groot algemeen ziekenhuis. Het Maasstad Ziekenhuis heeft de ambitie om uit te groeien tot een toonaangevend ziekenhuis, met professionele kwaliteit en klantgerichtheid als belangrijkste pijlers. De horizon ligt daarbij op 2010, wanneer de nieuwbouw betrokken zal worden. Dit nieuwe ziekenhuis zal zich onderscheiden door gebruik te maken van de modernste technologieen en behandelwijzen.
Over Centric Healthcare Solutions

Centric Healthcare Solutions biedt pasklare ICT-oplossingen aan organisaties die actief zijn in de zorg. Wij onderscheiden ons door kennis van het primaire zorgproces en van de recentste innovaties in de IT. Ga voor meer informatie naar www.centric.nl/zorg.

Bron:Centric