Niet vergenoegd achterover leunen
ArrayVoor de tweede keer op rij voert Nederland de Euro Health Consumer Index (EHCI) aan met de beste gezondheidszorg van Europa. Nederland scoort onder andere goed op medische resultaten, patientrechten en informatie. Deze uitkomst is een goede impuls voor vertrouwen in gezondheidszorg en voor de positie van de patient. De NPCF vindt de uitkomst een opsteker, maar wil ervoor waken dat men nu tevreden achterover leunt. Er zijn nog voldoende slagen te maken.
“We hebben het goed geregeld op papier, maar nog niet altijd in de praktijk,†zegt Atie Schipaanboord, directeur beleid en innovatie van de NPCF. “We zien bijvoorbeeld nog grote uitdagingen liggen op het gebied van de zorg voor chronisch zieken. Zeker als het gaat om het geven van goed afgestemde samenhangende zorgâ€. Daarnaast blijkt uit ervaringen die binnenkomen bij het Meldpunt Consument en de Zorg hoeveel onduidelijkheid er nog altijd bestaat over de rechten die men heeft als zorgconsument. “Hoe zit dat precies met je recht op een second opinion? Waarom is het nog altijd niet makkelijk om te veranderen van huisarts? De NPCF blijft kritisch toezien op het tot stand komen van de nieuwe wet Clientrechten Zorg en pleit voor meer duidelijkheid voor de zorgconsument. ”
Het Nederlandse stelsel wordt ook geprezen om de geringe bureaucratie, de zeggenschap en keuzemogelijkheden van patienten. Ook aanbod van zorgverzekeraars wordt hoog gewaardeerd. De NPCF onderschrijft dat dit in Nederland goed geregeld is. Echter niet meer dan 3,5% van de burgers veranderde afgelopen jaar van zorgverzekering. De NPCF wil dat het voor consumenten duidelijker en eenvoudiger wordt om van zorgverzekeraar te veranderen.
Nederland heeft een sterke positie ten opzichte van de rest van Europa, maar hoe waardevol is dat voor de Nederlandse patient als men niet weet hoe ervan te profiteren.
Lees meer en download het rapport
Bron: NPCF