Één zorgcentrale werkt prima voor drie huisartsenposten

Array

callcenterDe huisartsenposten (HAP’s) te Eindhoven, Helmond en Geldrop werken met één callcenter waar de telefoontjes binnenkomen van patienten met een zorgvraag. Indien een consult nodig is, wordt men verwezen naar een van de HAP’s. Dit model heeft drie voordelen en één nadeel.

Het eerste voordeel is dat bij grote drukte op bijvoorbeeld de post te Geldrop patienten verwezen kunnen worden naar posten die het op dat moment wat rustiger hebben. Indien de zorgcentrale of callcenter te Eindhoven het te druk heeft met inkomende telefoontjes kunnen de posten te Helmond en Geldrop bijspringen en ondersteuning verlenen.

Het tweede voordeel is dat de drie visiteauto’s van de HAP’s aangestuurd worden vanuit één zorgcentrale. Die zijn dan gemiddeld sneller bij een patient.

Het derde voordeel is van economische aard. Met name later op de avond kan nu worden volstaan met minder centralisten dan nodig is bij drie onafhankelijke posten. Het nadeel is dat huisartsen in Helmond en Geldrop geen rechtstreeks face to face contact hebben met hun telefonische triagisten.

Tijdens een rondleiding in de HAP op het Anna ziekenhuis te Geldrop op 13 oktober vernam ik dat dat geen groot bezwaar is.

Guus Schrijvers

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen