Dagelijkse routine blokkeert innovatieve spoedzorg

Array

spoedeisende hulpmanagerAls managers van bijvoorbeeld spoedeisende hulpafdelingen zijn wij een te groot deel van de dag bezig met dagelijkse routine zoals:

1. het werven van nieuw personeel dat nauwelijks te krijgen is
2. het gemotiveerd houden van professionals die het te druk hebben
3. het sussen van conflictjes tussen specialisten in opleiding en ervaren verpleegkundigen
4. het improviseren als professionals ziek zijn en een piek bestaat in de patienteninstroom.

Woorden van deze strekking brachten deelnemers aan de Julius Masterclass Spoedzorg in, die op dinsdagmiddag 24 november plaatsvond. Op die middag bespraken zij het omgaan met alledaagse problematiek. Juliusdocent dr. Henk van der Steeg, gastdocenten Leo Kliphuis en Roeland Drijver hebben de Masterclassers gestimuleerd toch altijd het lange termijn perspectief eerst te bekijken en daarna te zoeken naar korte termijnoplossingen.

Auteur: prof.dr. Guus Schrijvers

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen