Cliënt centraal ook in de dank- en thuislozenzorg
ArrayIn 1991 definieerde de Nationale Raad voor de Volksgezondheid (NRV) de openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ) als alle hulp die niet op geleide van een individuele hulpvraag wordt aangeboden. Deze omschrijving is verouderd. Tegenwoordig omvat de OGGZ vijf functies:
1. een zorgaanbod zoals de NRV omschreef
2. verblijf in een opvang
3. het signaleren dat mensen verkommeren
4. het re-integreren en herstel naar zingeving aan het leven nadat mensen dakloos zijn geweest
5. het doorgeleiden naar andere sectoren zoals huisvesting, onderwijs en arbeidsbemiddeling.
Drie jaar geleden definieerde Judith Wolf de OGGZ vooral als preventie van problematiek. Dat vindt zij nu een te defensieve omschrijving. Tegenwoordig is een meer offensieve omschrijving beter op zijn plaats: het doel van de OGGZ is het motiveren en zoeken naar de eigen kracht van clienten om het eigen leven weer op te pakken.
De hoogleraar OGGZ van het Radboud UMC Utrecht Judith Wolf sprak woorden van deze strekking bij de opening van het congres Tien Jaar Openbare Geestelijke Gezondheidszorg: wat ging goed wat kan beter? dat op 3 december plaatsvond in Lelystad. Haar pleidooi om de eigen kracht en de individuele behoeften van verkommerden centraal te stellen vond weerklank bij andere sprekers uit binnen- en buitenland. Het is niet zo dat één model -bijvoorbeeld altijd eerst huisvesting bieden- bij iedereen het beste werkt. Wel is er altijd wel ergens eigen kracht nog te ontdekken. Die moeten professionals zien te vinden en versterken. GGD-Flevoland directeur Peter Meyknecht signaleerde dat die clientgerichtheid een tweede trend is in Europa.
auteur: prof.dr.Guus Schrijvers