Engelsen bepleiten besparingen op zorg door productiviteit te verhogen
ArrayIn Engeland breken financieel sombere tijden aan voor de National Health Service (NHS). Net als in Nederland moeten overheidsfinancien na de economische crisis weer op orde komen. Net als in Nederland wil de regering daar taakstellende bezuinigingen opleggen voor de gezondheidszorg.
In de British Medical Journal van 21 november reiken auteurs Crump en Adil hun regering een alternatief voorstel aan. Zij beiden geven samen leiding aan het NHS Institute for Innovation and Improvement, een groep die vergelijkbaar is met de Julius Unit Innovaties in de zorg waaraan ondergetekende leiding geeft.
Crump en Adil pleiten ervoor om in de komende sombere NHS jaren het verhogen van productiviteit van professionals centraal te stellen en dus niet bezuinigingen en ook niet alleen kwaliteitsverhoging. De jaarlijkse groei van het zorggebruik van 2 tot 3% ten gevolge van vergrijzing en toename van chronische zieken willen zij opvangen door productiviteitsgroei. Zij willen die realiseren door voortzetting van het bestaande kwaliteits- en veiligheidsbeleid in de zorg.
Door het voorkomen van medische fouten verwachten zij jaarlijks één miljard pond te kunnen besparen aan onnodige verpleegdagen in ziekenhuizen. Zij onderbouwen hun betoog met vele voorbeelden en onderzoeken. Daarnaast willen de auteurs een betere verspreiding van kostenbesparende innovaties. Ook vragen zij evenveel aandacht in zorgorganisaties voor productiviteitsstijging als voor kwaliteitsverbetering in de afgelopen jaren.
Verder pleiten zij voor de invoering van slimme financiele prikkels om productiviteitsstijging te belonen. Zij merken op dat hun voorstellen slechts haalbaar zijn als de medische gemeenschap meedenkt en bereid is de macro-economische gevolgen van de crisis te accepteren. Zij pleiten voor een alliantie van beleidsmakers, managers en wetenschappelijke verenigingen van professionals.
Tenslotte pleiten zij ervoor om ook patienten en hun organisaties te betrekken bij het verhogen van de productiviteit door telefonische en emailconsulten te accepteren in plaats van poliklinische consulten en zich te beschouwen als partner en niet als consument van de arts. Het boeiende en vlot geschreven betoog van Crump en Adil kun je als volgt vinden: Crump B & M. Adil, Can quality and productivity improve in a Financial poorer NHS?, BMJ, 21 november 2009, pp 1175-77.
Guus Schrijvers