Gezondheid 2.0, ook voor de verpleeg- en verzorgingshuizen.

Array

Bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen delen persoonlijke ervaringen op internet
Uw mening, onze zorg. Dat is de titel en de insteek van een groot, landelijk project van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) waarbij het leefklimaat in ruim honderd verpleeg- en verzorgingshuizen wordt onderzocht. De Federatie verzamelt zo’n 10.000 ervaringen van bewoners en publiceert de verhalen op internet. Grotere kamers en persoonlijk contact zijn belangrijke wensen. Dit blijkt uit de eerste uitkomsten.

De tienduizenden ervaringen die de NPCF met het project optekent worden gepubliceerd op ZorgkaartNederland.nl en ConsumentendeZorg.nl. Hiermee komen persoonlijke verhalen beschikbaar van een doelgroep die zonder dit initiatief niet snel zijn ervaring online deelt. Daarmee wordt voorzien in de grote behoefte aan keuze-informatie van mensen die zorg zoeken. Tevens kan dankzij de resultaten van het project de zorg in instellingen nog beter worden afgestemd op de behoefte van bewoners.

“Persoonlijke ervaringen zeggen vaak meer dan cijfers,” vindt Jacqueline Baardman, manager bij de NPCF. “Dit geldt voor de instellingen die hun zorg willen verbeteren, maar ook voor mensen die een instelling willen kiezen voor ouders of voor henzelf.”

Een mantelzorger zegt: ‘ervaringen zijn voor mij waardevoller dan lijstjes met scores, omdat ze de beleving van andere clienten en mantelzorgers weergeven.’

Het soms negatieve imago dat over verpleeg- en verzorgingshuizen bestaat, wordt tot nu toe niet door de clienten bevestigd. Bewoners zijn meestal tevreden over hun verzorging.

“Prima! Eten, drinken, verzorging, bed. Het wordt allemaal vlot geregeld. In het begin wou ik snel naar huis, maar nu woon ik hier goed.”

Voor de bewoners van deze  instellingen blijken de ‘kleine’ dagelijkse dingen van groot belang,
zoals het functioneren van een zonnescherm, de wijze waarop wordt schoongemaakt en de
organisatie van de eerste kennismaking met medebewoners. Het oplossen of verbeteren ervan
zou het leven beduidend plezieriger maken. Bewoners blijken ook met groot respect en waardering
te spreken over medewerkers en verzorgers. Echter de werkdruk bij zorgverleners creeert een
drempel voor clienten om vrij om hulp te vragen. Clienten stellen het op prijs als er meer vaste
verzorgers zouden zijn. “Ik heb de leeftijd dat ik graag dezelfde gezichten zie, ik zou het
prettig vinden als ik meer dezelfde mensen om me heen zou hebben.”

Het project ‘uw mening, onze zorg’ is opgezet door de NPCF en wordt gedragen door de LOC, de landelijke clientenorganisatie in zorg en welzijn, en Zorgbelang Nederland. Ook ActiZ, organisatie van zorgondernemers, staat positief tegenover het project. Het project past in de visie van ‘gezondheid 2.0’ en het onderzoek van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg ‘Gezondheid 2.0; U bent aan zet’[1] waarin centraal staat dat informatie van patienten voor patienten een belangrijke peiler in de beschikbare keuze-informatie wordt.  Momenteel verkeert de ‘oudere patient’ (50+) nog vaak in de 1.0 situatie[1].

Nog de hele maand april worden door de NPCF instellingen bezocht. Bewoners en mantelzorgers kunnen hun ervaring ook melden via: www.ConsumentendeZorg.nl, waar ook informatie, het overzicht van deelnemende verpleeg- en verzorgingshuizen en de laatste ervaringen te vinden zijn.

ZorgkaartNederland.nl

De website Zorgkaartnederland.nl geeft een overzicht van het aanbod aan zorgverleners en zorginstellingen in Nederland. Deze website biedt u tevens de gelegenheid om uw waardering voor- en/of ervaringen met de betreffende zorginstelling en/of zorgverlener weer te geven. Hiermee helpt u niet alleen andere bezoekers in de keuze voor de zorgverlener maar geeft u zorginstellingen en zorgverleners praktische suggesties voor het verder verbeteren van hun dienstverlening

Consument en de Zorg.nl

De website ConsumentendeZorg.nl helpt de positie van patienten en zorgconsumenten ten opzichte van zorgorganisaties te versterken. Daartoe worden op de website gegevens en ervaringen verzameld. Met deze informatie kunnen patientenorganisaties een vuist maken naar zorginstanties en/of overheid. ConsumentendeZorg.nl is een  initiatief van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF).

Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF)

De NPCF is een samenwerkingsverband van patientenkoepels- en organisaties. De lidorganisaties zijn actief op de volgende werkterreinen: mensen met een lichamelijke beperking, verstandelijk gehandicapten, psychiatrie, verpleging en verzorging en curatieve zorg (ziekenhuiszorg, huisartsenzorg). De federatie fungeert als platform voor gemeenschappelijke beleidsontwikkeling en belangenbehartiging op inhoudelijke thema’s.

[1] Gezondheid 2.0: U bent aan zet. Raad voor de Volksgezondheid & Zorg. Publicatie te downloaden via www.ConsumentendeZorg.nl > webwinkel

Bron: NPCF

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen