Een oplettend medicijndoosje voor diabetes type 2 patiënten: een onderzoek naar de effecten van Real-Time Medication

Array

Een oplettend medicijndoosje vergroot de therapietrouw van patienten. Patienten die een herinnerings-sms’je krijgen als ze hun medicijnen vergeten, nemen 16% meer van hun medicijnen dan patienten uit de controlegroep.

Niet iedere patient slikt trouw de pillen die de arts hem voorschrijft. Gemiddeld ligt de therapietrouw van patienten tussen de 40 en 70%, zo is bekend uit eerder onderzoek van het NIVEL (Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg). Terwijl beter medicijngebruik leidt tot minder complicaties bij patienten, minder ziekenhuisopnames en lagere zorgkosten. Ondanks talrijke pogingen de therapietrouw van patienten te verbeteren, is dit de afgelopen decennia niet gelukt.

Oplettend medicijndoosje
Het NIVEL onderzocht of een oplettend medicijndoosje de therapietrouw verbetert. Voor het onderzoek werden diabetespatienten gevraagd die hun medicijnen niet consequent hadden opgehaald bij de apotheek. “Lastig bereikbare patienten dus”, verklaart NIVEL-onderzoeker Marcia Vervloet. “Wij wilden kijken of wij juist bij deze groep met het slimme medicijndoosje een verbetering konden bereiken.”

Samenwerking
Het project is een initiatief van Zilveren Kruis Achmea, Mediq Apotheken, Evalan en het NIVEL. Het onderzoek is uitgevoerd bij 40 Mediq Apotheken in de regio’s: Rotterdam Rijnmond, de kop van Noord-Holland, Drenthe, Helmond, Zutphen en Heerlen. “In Nederland gebruiken circa 3,2 miljoen mensen chronisch geneesmiddelen. Na twee eerdere pilots met het slimme medicijndoosje, wilden we de daadwerkelijke verbeteringen serieus laten onderzoeken”, aldus Melanie Schultz van Haegen, directeur Zorginkoop bij Zilveren Kruis Achmea.

Sms-herinnering op maat
De patienten werden in drie groepen van ongeveer vijftig patienten verdeeld. Twee groepen kregen het medicijndoosje dat registreert wanneer het opengaat. Ging het doosje niet binnen de afgesproken tijd open, dan volgde in één groep een sms met een herinnering. De andere groep kreeg geen sms-herinneringen. De derde groep – zonder medicijndoosje – beantwoordde alleen twee vragenlijsten over hun therapietrouw.

Regelmatig
Van de sms-groep nam gemiddeld 16% meer medicijnen dan de controlegroep. “Sommige mensen wilden zelfs de sms voor zijn”, vertelt Marcia Vervloet. “Bij de sms-groep is het innamepatroon ook veel regelmatiger. Ze namen hun medicijnen vaker op dezelfde tijd. Dat is bij bepaalde geneesmiddelen heel belangrijk.”

Toekomst
“Patienten waarderen de apotheekbegeleiding met deze innovatie en verbeteren hun medicijngebruik. Daarom is het onze ambitie deze innovatie met partners bij alle 230 Mediq Apotheken beschikbaar te maken, want er zijn vele patienten die hier baat bij kunnen hebben”, stelt Peter van Wingerden, Manager Zorg van Mediq Apotheken. Pdf Download

Bron: NIVEL

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen