Lichaamsbeweging extra belangrijk tijdens overgang

Lichaamsbeweging is gezond voor iedereen. Tijdens de overgang neemt het belang van bewegen echter alleen maar toe! In deze fase kan beweging helpen psychische en lichamelijke klachten tegen te gaan of te verminderen.

Hart- en vaatziekten
Zo is beweging een belangrijke factor bij het bestrijden van botontkalking en hart- en vaatziekten. Twee ‘soorten’ aandoeningen die vooral in en na de overgang de kop op kunnen steken omdat dan de beschermende werking van het hormoon oestrogeen grotendeels wegvalt.

Door beweging en sporten neemt de belastbaarheid van botten en spieren, bijvoorbeeld de hartspier, erg toe. Daarnaast blijf je door te bewegen makkelijker op gewicht en vermindert het cholesterolgehalte, de grote boosdoener bij hart- en vaatziekten.

Psychische voordelen
Voor veel mensen geldt dat zij zich lekkerder in hun vel voelen wanneer ze lichaamsbeweging hebben gehad. Lichaambeweging heeft dan ook een zeker psychisch effect. Het kan helpen bij lichte vormen van depressiviteit en het ontstaan hiervan voorkomen. Een zelfde effect is te zien bij lusteloosheid, chronische vermoeidheid, een burnout en bij de meeste psychische overgangsklachten. Wat extra lichaamsbeweging kan bijvoorbeeld helpen bij het tegengaan van overgangsklachten als angst, opvliegers, prikkelbaarheid en slaapstoornissen.

Zelf werken aan oplossing
Zelf werken aan een oplossing voor overgangsklachten? Dat kan! Een aantal aanpassingen in lifestyle betekenen vaak al een verbetering in de klachten. De specialisten van Care for Women bieden hiervoor speciale consulten waarin zij komen tot een individueel advies, toegespitst op uw situatie en klachten, want iedere vrouw is anders. Persoonlijke aandacht en een luisterend oor staan hierbij voorop. Klik hier om direct een afspraak te maken.

Recente artikelen