Tips om e-health op te starten

Hoe starten we als GGZ-instelling met de implementatie?
Minddistrict heeft in de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met het implementeren van e-health. Vanuit die ervaring heeft zij een checklist opgesteld met vragen en tips.

CHECKLIST E-HEALTH

Vragen:

  • Welke doelen stellen we voor het gebruik van online behandelinterventies?
  • Wat zijn onze doelgroepen?
  • Voor welke toepassingen willen wij e-health inzetten (online registratie en intake, ter vervanging van reguliere gesprekken, ter ondersteuning van groepen, zelfhulp, nazorg, verminderen van de wachtlijsten)?
  • Op welke manier beïnvloed e-health onze instroom- en zorgprocessen?
  • Wat zijn onze prestatie-indicatoren?
  • Wat is ons budget?

Tip 1: Stel op basis van de analyses een pakket van eisen samen en doe een aanbesteding.
Denk bij het pakket van eisen aan de doelstellingen en doelgroepen die uw instelling wil bereiken, de instroom- en zorgprocessen bij uw instelling en of u wilt werken met bestaande of eigen behandelprogramma’s. Denk ook aan koppelingen, functionaliteit en gebruikersgemak, beheer en onderhoud, opbrengsten en kosten. Doe een aanbesteding bij diverse partijen zodat u kunt vergelijken welke partij het beste aansluit bij de wensen van uw instelling.

Tip 2: Communicatie is belangrijk tijdens de opstartfase.
Goede communicatie is een belangrijke succesfactor. Als u begint met e-health, zorg er dan voor dat er intern informatie wordt verspreid over het e-health project, zodat ook medewerkers die er nog niet bij betrokken zijn geïnformeerd raken (denk aan: town hall meetings, e-health cafés, intranet).

Verspreid niet alleen intern, maar ook extern (via websites, persberichten, LinkedIn, Twitter) het nieuws dat u met e-health bent gestart, zodat ook clienten weten dat online behandeling bij uw instelling mogelijk is.

Tip 3: Maak mensen verantwoordelijk voor e-health.
Geef de eerste groep behandelaren de ruimte om hun ervaringen te delen. Maak hen als ‘pioniers’ medeverantwoordelijk voor het uitrollen van e-health in uw instelling. Leid een aantal van deze mensen op tot trainer zodat zij anderen kunnen inwijden in het gebruik van e-health.

Tip 4:  Wacht niet af, maar begin.
Een belangrijke valkuil is het uitstellen van implementatie omdat het project niet goed is te overzien. Onze tip: begin klein met een pilot en breid daarna pas uit. Laat je in de beginfase ook informeren door andere instellingen hoe zij de implementatie hebben aangepakt.

Tip 5: Stel doelen.
Maak duidelijk aan de behandelaren dat e-health niet een leuk ‘speeltje’ is, maar een serieuze vorm van therapie, waaraan targets verbonden zijn. Hoeveel procent van de  behandelingen wilt u in 2011 online laten verlopen? Zorg ervoor dat u hierover goede afspraken maakt en dat communiceert naar uw behandelaren.

Bron: Minddistrict

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen