Rondom 10: De patiënt is koning

Medische missers van chirurgen, foute medicatie door verpleegkundigen, verkeerde diagnoses van huisartsen. Het gebeurt jaarlijks tienduizenden keren, niet zelden met fatale afloop. Maar de doorsnee patient heeft vaak geen benul. Gaat de zorg erop vooruit als álle prestaties en blunders publiek worden? Of kan te veel openheid ook averechts werken en leiden tot een heksenjacht of explosieve kostenstijging?

Jaarlijks sterven bijna 2000 mensen door vermijdbare fouten in de zorg. Tussen de 30.000 en 40.000 patienten lopen onnodige schade op bij een behandeling of ingreep. Fouten en blunders die lang niet altijd naar buiten komen. En als ze al worden aangepakt, gebeurt dat vaak binnen de muren van de medische sector, buiten het blikveld van de patient. Dat riekt naar een doofpotcultuur.

Heeft de zorgconsument niet juist recht op optimale transparantie? Voorstanders denken dat artsen, verpleegkundigen en ziekenhuizen zorgvuldiger gaan werken als hun handel en wandel voor iedereen is na te gaan. Zorgverleners en medische instellingen willen immers niet slecht scoren op ranglijstjes, of hun naam in de krant zien na een veroordeling door de tuchtrechter.

Tegenstanders vrezen dat al te veel openbaarheid leidt tot een heksenjacht, waarbij blunderaars genadeloos aan de schandpaal worden genageld en voor het minste of geringst voor de rechter worden gesleept. In dat geval dreigt defensieve zorg: artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners die geen enkele risico meer nemen, ook al is dat soms beter voor de patient. Want je hebt zo maar claim aan je broek.

Los daarvan: wat kan de patient uiteindelijk met alle lijstjes en scores? Heeft hij wel genoeg – medische – kennis om te bepalen wat de beste chirurg is voor die knieoperatie, maagverkleining of borstreconstructie? Of is die inschatting, en het terugdringen van het aantal medische missers, toch het beste in handen bij de medische sector zelf?

Is scorebordzorg een middel dat uiteindelijk erger is dan de kwaal? Of is transparantie juist dé oplossing voor een betere zorg? Daarover een discussie met artsen en andere zorgverleners, verzekeraars en natuurlijk patienten, live vanuit Felix Meritis te Amsterdam, om 21.10 uur op Nederland 2!

Onderzoek Consumentenbond
De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar hoe Nederlanders denken over transparantie in de zorg. Vinden mensen dat blunderende artsen met naam en toenaam moeten worden genoemd en of moet een veroordeling door de tuchtrechter publiek worden gemaakt? De antwoorden op deze en andere onderzoeksvragen worden bekend gemaakt in Rondom 10.

Mail de redactie praat mee in het forum twitter mee via #rondom10

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen