Seminar ‘Crisiscommunicatie in de Zorg’

Array

Elke zorginstelling kan met een crisis te maken krijgen. Ook die van U. Er zijn voorbeelden te over. Denk bijvoorbeeld aan de zaak Brandon, ziekenhuisafdelingen die niet functioneren, een neuroloog die foute diagnoses stelt, de patient die door brand in de isoleercel omkomt, kamervragen over de kwaliteit van de zorgverlening en de beschrijving van de deplorabele leefomstandigheden in verzorgingstehuizen. Allemaal situaties die breed in de pers uitgemeten werden en die de betrokken organisaties flinke reputatieschade hebben opgeleverd.

Een crisis zie je helaas maar zelden aankomen, terwijl de kans erop tegenwoordig veel groter is en de gevolgen ervan steeds ernstiger. Patienten en familie worden immers steeds mondiger en schakelen eerder klachtencommissies en media in om hun gelijk te halen. Door de nieuwe media verspreidt het nieuws zich als een lopend vuurtje en de kranten kunnen scoren door vermeende misstanden nog verder uit te vergroten.

Hoe kunnen zorginstellingen zich op crises voorbereiden, zodat ze grip houden op dreigende of bestaande crisissituaties? Door van te voren taken, processen en draaiboeken op papier te zetten, kan veel leed voorkomen worden.

Tijdens het seminar ‘Crisiscommunicatie in de Zorg’ dat Wisse Kommunikatie op 23 juni a.s. in Ede organiseert, krijgt u handvatten aangereikt waarmee u zich gedegen kunt voorbereiden op een crisis en reputatieschade kunt voorkomen. Ook krijgt u nuttige tips over hoe u kunt reageren als de crisis eenmaal is uitgebroken. Het seminar is bedoeld voor leden van directies en Raden van Bestuur, communicatiefunctionarissen en adviseurs, voorlichters en crisiscoördinatoren.

Welke onderwerpen komen aan de orde:

-       De verschillende fasen van crises en de rollen van de betrokkenen door Douwe de Joode, directeur van communicatieadviesbureau DJC en autoriteit op het gebied van crisiscommunicatie in de zorg;

-       Omgaan met emoties van patient en familie bij een crisis door Prof. Dr. Harry van de Wiel, hoogleraar gezondheidspsychologie en Hoofd Expertisecentrum voor Communicatie, Leiderschap, Assessment en Samenwerking Wenckebach Instituut UMCG;

-       De spelregels en gevolgen van een crisis aan de hand van de praktijkcase Houd je hart vast! Leermomenten tijdens een ziekenhuiscrisis door Walther Verhoeven, zelfstandig PR-adviseur en destijds communicatiedeskundige van het UMC St Radboud in Nijmegen;

-       Gevaren en mogelijkheden van social media bij een crisis door Marya Yaqin, directeur en oprichter van Analysecentre en social-media expert;

-       Persbeleid en de omgang met journalisten tijdens een crisis door Hélène van Beek, freelance journalist

Meer informatie over het programma en de sprekers vindt u hier.

Locatie en kosten:

Het seminar vindt plaats op donderdag 23 juni a.s. van 13.30 tot 18.00 uur in Congrescentrum De ReeHorst te Ede. De kosten voor het seminar bedragen € 495,- per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie/thee en een drankje en hapje na afloop.

 

Recente artikelen