De Alzheimer Experience

Array

De moeder van Marco Ouwehand kreeg op relatief Jonge leeftijd Alzheimer. Door zijn betrokkenheid heeft Ouwehand ervaren dat er bijzonder veel misverstanden en ook misstanden zijn met betrekking tot Alzheimer. Uit zijn eigen ervaring een uitspraak van een geïrriteerde verzorger tegen zijn moeder: “dat heb ik je gisteren ook al uitgelegd”.

Met veel vervoering en ontroering toont Ouwehand in maart tijdens een partner bijeenkomst van VItaValley een preview van de Alzheimer Experience. Na de vertoning is het stil, en vervolgens klinkt een luid applaus van de partners afkomstig uit de zorg, zorgverzekeringen en het bedrijfsleven.

De Alzheimer Experience staat nu online op www.alzheimerexperience.nl In totaal 23 verschillende belevingservaringen van twee Alzheimer patienten, Ina en Gerard, zijn verfilmd. Zeer bijzonder is dat deze ervaringen vanuit drie perspectieven worden getoond, vanuit de patient zelf, vanuit de familie en vanuit de verzorging. Op elk moment kan tijdens het afspelen geschakeld worden tussen deze perspectieven door de icoon met de afbeelding van de persoon aan te klikken. De kijker krijgt de gedachten van de Alzheimer patient via een commentaarstem te horen.

Uitleg over de fase van Alzheimer is per fragment aanwezig, door eenvoudig de icoon met het boek aan te klikken stopt de film en wordt tekstueel uitleg gegeven. Tijdens het afspelen verschijnt een icoon van een arts, die na aanklikken in beeld verschijnt en uitleg geeft over Alzheimer.

E-Learning
Ouwehand heeft de film gemaakt om als e-learning middel te dienen voor verzorgenden in de dementie en voor familieleden. De film hoeft niet volledig in één keer bekeken te worden. Door eenvoudig te onderbreken en een e-mail adres achter te laten wordt het moment van onderbreking vastgelegd. Op een later tijdstip kan vanaf dat moment weer verder gekeken worden. Met dit unieke middel wil Ouwehand meer begrip opwekken voor Alzheimer patienten, verbeteringen in de zorg van dementerenden bereiken en de aandacht vestigen op de snel groeiende groep. Uit onderzoek blijkt dat het aantal gevallen van dementie, op dit moment meer dan 1 miljoen,  niet alleen groeit door de vergrijzing, maar ook omdat dementie op steeds jongere leeftijd voor komt.

Samenwerking
De film is tot stand gekomen in samenwerking met wetenschapper en auteur Anne-Mei The. Zij heeft de werkvloer centraal ontwikkeld, een programma dat kwalitatief goede zorg op de werkvloer moet terugbrengen, www.dewerkvloercentraal.nl . “In de wachtkamer van de dood” is ook van haar hand. The ontving in 2009 de Psychogeriatrieprijs. Oscar genomineerde Paula van der Oest heeft de regie gedaan en diverse bekende acteurs spelen er een rol in. Het bekende Trimbos Instituut heeft haar medewerking gegeven. Financiering is ten dele gekomen van de Vriendenloterij.

Martha Flora
De betrokkenheid van Ouwehand bij Alzheimer blijkt ook uit zijn inzet bij het oprichten van een nieuwe woonvorm voor deze patienten. In Elst (Utrecht) staat het eerste Martha Flora huis, een woongemeenschap voor 30-40 Alzheimer patienten, www.marthaflora.nl De naam is afkomstig van de moeder van Ouwehand. Doel is dat er in heel Nederland meer van deze huizen komen, waar zorg en wonen gescheiden zijn. De bewoners betalen huur voor hun appartement en de gemeenschappelijke ruimte. De zorg wordt betaald uit een persoonsgebonden budget en een eigen bijdrage. Wat de recente wijzigingen van VWS op het gebied van de PGB’s voor de Martha Flora huizen gaat betekenen is nog onbekend.

Rene Luigies

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen