Bijna 80% voelt zich eenzaam, blijkt uit onderzoek. Aandacht sleept langdurig zieken erdoorheen.

Array

Van alle langdurig zieken geeft 86% aan dat het contact met vrienden en familie hen gelukkiger maakt.
Daartegenover staat dat bijna 8 op de 10 zieken zich vaak eenzaam voelt: ze zijn veel thuis en doen minder makkelijk mee aan sociale activiteiten. Dit blijkt uit onderzoek van ContactDays, het online sociaal netwerk voor langdurig zieken.

Contact voorkomt eenzaamheid
Langdurig zieken voelen zich meer op zichzelf aangewezen en ervaren het contact met dierbaren als een belangrijk wapen tegen eenzaamheid. Hulp en aandacht van anderen dragen sterk bij aan hoe gelukkig de zieke zich voelt. Het is een onmisbare manier voor zieken om zich ‘door de ziekte heen’ te slepen. Vrijwel alle zieken (94%) merken dat ze door hun ziekte minder makkelijk aan sociale activiteiten deelnemen. Samen met thuiszitten is dit de meest genoemde oorzaak dat 76% van de zieken zich soms eenzaam voelt. Het sociale leven verplaatst zich vaak letterlijk naar het huis van de zieke. Voor gezelligheid is de zieke vaak sterker afhankelijk van de mensen die hen komen opzoeken.

 

Aandacht erg belangrijk
Voor 84% van de zieken geldt dat het contact met hun omgeving waardevoller en persoonlijker is geworden. Dit komt omdat ze met levensvragen kampen, zich meer openstellen voor anderen en vaker persoonlijke zaken bespreken. Ze waarderen kaartjes en e-mails, bezoek van vrienden en familie, en gaan graag mee wandelen of uit eten.

 

Over ContactDays
Dankzij het sociale netwerk ContactDays, eind september gelanceerd, kunnen langdurig zieken hun omgeving op de hoogte houden via berichten, foto’s en video’s. Met het online rooster kunnen ze praktische zaken, zoals vervoer, bezoekjes en boodschappen, makkelijker inplannen. Oprichter Octave Regout ondervond wat ziekte met het sociale leven van iemand kan aanrichten toen zijn schoonmoeder ziek werd. “Ik merkte dat het onderhouden van sociale contacten heel belangrijk is voor zieken en hun omgeving. Ik wilde het contact in zo’n moeilijke tijd vereenvoudigen, om zo te voorkomen dat de zieke in een sociaal isolement terechtkomt.”

Bron: ContactDays

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen