Zembla: VerzuimReductie schendt privacy zieke werknemers
Zieke werknemers kosten het bedrijfsleven veel geld. Grote bedrijven huren daarom commerciele verzuimbureaus in, die beloven dat zij het ziekteverzuim fors kunnen terug brengen.
Geen medische opleiding
Als je ziek bent, moet je bellen met het callcenter van het verzuimbedrijf. Callcenter-medewerkers, ook wel ‘casemanagers’ genoemd, bepalen of de ziekmelding wel terecht is. Ze stellen daarom allemaal medische vragen, maar hebben geen medische opleiding. Ook slaan ze al deze medische informatie op in dossiers die toegankelijk zijn voor de werkgever.
‘Doktertje spelen’
Bedrijfsartsen en arborecht-deskundigen maken zich ernstige zorgen. Zij zien een ‘wildgroei’ van commerciele verzuimbedrijven, waar managers zonder medische achtergrond bepalen of zieke werknemers terug de werkvloer op kunnen. Ondertussen wordt de afstand tot een echte bedrijfsarts voor werknemers steeds groter. Is dit ‘doktertje spelen’ wel verantwoord en komt de privacy van de werknemer niet in het geding?
VerzuimReductie
ZEMBLA onderzoekt het grootste commerciele verzuimbedrijf van Nederland: VerzuimReductie in Hengelo. De directie bestaat uit oud-autohandelaar Marcel Wenting en oud-profvoetballer Jan van Halst. Hun motto is: ‘Verzuim slaat gaten. Wij brengen werknemers sneller terug op de werkplek’. Hun grootste klanten zijn thuiszorgorganisatie TSN, de Bijenkorf, V&D en La Place, Praxis en Action. In totaal heeft VerzuimReductie te maken met een potentieel van 100.000 zieke werknemers. In het callcenter van VerzuimReductie staat de telefoon iedere dag roodgloeiend.
ZEMBLA over de ‘booming business’ van verzuimbedrijven en de ingrijpende gevolgen voor de werknemer.
Research: Manon Blaas
Samenstelling en regie: Ton van der Ham
Eindredactie: Kees Driehuis
ZEMBLA – ‘De verzuimpolitie’ vrijdag 23 maart 2012 om 21.20 uur bij de VARA op Nederland 2
Volg ZEMBLA op Twitter, vind ZEMBLA leuk op Facebook of laat een bericht achter in het ZEMBLA forum over deze uitzending. Â