Patiënten hebben weinig vertrouwen in de afhandeling van klachten over de zorg

Array

Patienten minder positief over afhandeling klachten dan artsen
Zorggebruikers hebben weinig vertrouwen in de afhandeling van klachten over de zorg. Ze twijfelen eraan of hun klachten wel serieus worden genomen en onpartijdig worden behandeld. Artsen zien dit minder somber in.
Zorggebruikers denken aanmerkelijk minder positief dan artsen over de afhandeling van klachten binnen de gezondheidszorg. 16% van de zorggebruikers heeft wel eens een klacht ingediend en zeven van de tien artsen (71%) heeft weleens een klacht gekregen over de zorgverlening. Het gaat hierbij om zowel formele als informele klachten. Nog geen vier van de tien (38%) zorggebruikers zeggen te weten waar ze met een klacht terechtkunnen, terwijl zeven van de tien artsen denken dat dit duidelijk is. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) en de landelijke artsenfederatie KNMG. De onderzoekers vroegen consumenten en artsen naar hun mening over de afhandeling van klachten.

Vertrouwen
Ruim 85% van de artsen heeft vertrouwen in een correcte afhandeling van klachten tegenover nog geen derde van de zorggebruikers. Artsen vinden de klachtenprocedures eerlijk (85%) en hebben vertrouwen in een onpartijdige behandeling (71%). Bij zorggebruikers is dat nog geen derde en denkt nog geen vijfde (19%) dat klachten onpartijdig worden behandeld. Bovendien denkt ruim de helft (55%) van de zorggebruikers dat artsen en ziekenhuizen elkaar de hand boven het hoofd houden tegenover 12% van de artsen.

Openheid
Van de zorggebruikers heeft slechts 5% het idee dat de gezondheidszorg open is wanneer er iets niet goed is gegaan. Van de artsen is dit minder dan een kwart. Een meerderheid van 88% van de zorggebruikers en 62% van de artsen vindt dat artsen uit zichzelf moeten vragen of alles goed verloopt en of er klachten zijn. Meer openheid en duidelijkheid zijn wenselijk. NIVEL-onderzoeker Margreet Reitsma: “Het publiek heeft weinig vertrouwen in de afhandeling van klachten in de gezondheidszorg. Daarin is dus nog veel verbetering mogelijk en er is ook nog winst te behalen vóór dat mensen een klacht indienen. Eigenlijk moet je proberen klachten voor te zijn. En lukt dat niet, zorg dan voor een goede eerste opvang van klachten, zodat zorggebruikers vertrouwen krijgen in een correcte afhandeling.”

Onderzoek
Voor het onderzoek hebben bijna 1000 leden van het Consumentenpanel van het NIVEL een vragenlijst beantwoord en bijna 2000 artsen uit het KNMG-ledenpanel.

Samenwerkingspartner
KNMG

Bron: NIVEL

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen