Waanzin!

Array

We zouden billboards plaatsen waarop geile vrouwen staan, die oproepen om een eind te maken aan borstkanker.
We zouden alleen maar roze feestjes met glitter en glamour organiseren en daar gieten we onze roze saus over borstkanker.
Mijn salaris zou astronomisch hoog zijn.
En o ja, we zouden betrokken zijn bij censuur.

Waanzin! Het is niet waar en het klopt (grotendeels) niet. Maar niemand die me belt en vraagt hoe het zit met die verhalen die steeds maar weer de kop opsteken. Ik vind dat zó jammer. Waarom vragen mensen niet bij ons na hoe het zit?

Is het makkelijker om onjuiste verhalen de wereld in te sturen? Is het leuker? Wat het is, is kwetsend.

In de eerste plaats voor borstkankerpatienten en voor hun naasten. En het is schadelijk voor al die mensen die zich inzetten tegen borstkanker.

Borstkanker is geen feestje, dat weten we allemaal.

De afgelopen weken ben ik bij veel van de activiteiten geweest, die georganiseerd zijn in deze oktobermaand. Bij de themadag ‘Hoop en Vrees’ bijvoorbeeld, waar 130 patienten met uitgezaaide borstkanker bij elkaar waren. Er werd gesproken over de rol van borstkanker in hun leven, over nieuw onderzoek, maar ook over de weg naar het einde.
Ook het symposium voor mensen met erfelijke borstkanker, een inhoudelijke dag voor families bij wie de kans op borstkanker erg hoog is, was indrukwekkend.

Ik kan jullie verzekeren: deze bijeenkomsten zijn geen feestje.

We willen echte, eerlijke verhalen over de ziekte laten zien. Van vrouwen die het overleefd hebben én van vrouwen die het moeilijk hebben en worstelen met angst, vruchtbaarheid, hun relaties en het vertrouwen in hun eigen lichaam.
We geven ruimte voor verhalen van projectleiders, die patienten helpen om borstkanker een plek te geven. En we vragen aandacht voor wetenschappers die fantastisch onderzoek doen naar nieuwe behandelmethoden en technieken.

De kritische kanttekeningen die wij krijgen op ons werk zijn welkom. Ze houden ons scherp, en we leren ervan. We zijn af en toe nog zoekende om de juiste balans te vinden tussen verschillende activiteiten.

Daarom is het zo jammer dat veel media ons maar in de achterhaalde glitter en glamour-hoek blijven duwen. Bij deze nodig ik de media nogmaals uit. Praat mèt Pink Ribbon voor je óver Pink Ribbon bericht. Jullie zijn zó welkom! ([email protected]).

Susan Veenhoff

Algemeen Directeur Stichting Pink Ribbon

Recente artikelen